Vakblad voor de Bloemisterij Ondernemen „Wij als Blueroots willen er geen koehandel van maken’’

    „Wij als Blueroots willen er geen koehandel van maken’’

    0

    De handel en de veiling hebben de laatste jaren een haat-liefde verhouding gehad, maar nu hebben de partijen elkaar weer gevonden. De samenwerking tussen Blueroots en Royal FloraHolland is een feit. „Het bedrag dat met de joint venture gemoeid is, vind ik niet zo interessant. Het gaat vooral om de samenwerking. Die is uniek”, stelt Cees van der Meij, voorzitter RvC van Blueroots.

    Blueroots is in 2017 opgezet door de handel, deels uit frustratie over het functioneren van de veiling en dan vooral over de zijpaadjes die bewandeld werden. „De handel kan heel makkelijk de veiling overslaan, zeker in een digitale wereld. Daar hebben we met Blueroots een begin mee gemaakt, maar halverwege de route hebben we toch contact gezocht met de veiling en besloten samen te werken”, zegt Van der Meij, tevens directeur bij Royal Lemkes.

    Reden voor de toenadering is dat de handel zich weer kan vinden in het beleid van de veiling. „Steven van Schilfgaarde heeft radicale keuzes durven maken. Hij wil er primair voor de kwekers zijn en laat de handel over aan de handel. Dat zien wij als een handreiking. Hij wil kwekers ontzorgen met een digitaal aanbodssysteem en wij hebben met Blueroots een optimaal systeem voor de handel ontwikkeld. Dat past natuurlijk uitstekend bij elkaar”, vindt Van der Meij.

    Ook Steven van Schilfgaarde is blij met de joint-venture. De CEO van Royal FloraHolland stelt dat de positie van de Nederlandse sierteeltsector versterkt wordt met één geïntegreerd digitaal platform en dat dit de basis is voor verdere groei.

    Van Schilfgaarde geeft aan dat de versnelling nu écht plaats kan gaan vinden. „Er ligt een plan klaar wat de komende maanden ontwikkeld gaat worden en daarbij gaan wij uit van de modernste technologieën. Dit model maakt bijvoorbeeld ook data-uitwisseling mogelijk over afzetkanalen- en markten. Het gaat verder dan alleen een digitale koppeling. Daarom heeft de overeenkomst ook een tijdje op zich laten wachten.”

    Over de hoogte van het bedrag dat met de joint-venture gemoeid is, wordt geen duidelijkheid gegeven. Het bedrag houdt verband met de investeringen die de handelspartijen in Blueroots hebben gedaan. Een deel van het bedrag gaat daar naartoe. Het andere deel van het bedrag wordt gebruikt voor doorontwikkeling van het digitale ecosysteem. „Ik heb in de laatste ALV aangekondigd dat de veiling fors gaat investeren en daar is dit een onderdeel van. Toekomstige investeringen zullen we delen, zodat er een eerlijke verdeling tussen de ketenpartijen ontstaat”, voegt Van Schilfgaarde toe.

    Van der Meij benadrukt dat Blueroots er geen koehandel van wil maken. „Ondanks dat we natuurlijk allemaal handelaren zijn, hebben hierbij geen winstoogmerk. Het bedrag vind ik niet interessant, ik vind de samenwerking unieker. We staan als Nederlandse sierteeltsector voor een enorme uitdaging. We moeten mondialer en groter gaan denken dan dat we tot nu toe gedaan hebben. Dit moet je niet tegen elkaar doen, maar met elkaar.”

    Royal FloraHolland benadrukt dat er geen aparte afspraken met de handelsbedrijven zijn gemaakt.

    Dit artikel verder lezen?

    Inloggen als abonnee

    Uw voordelen

    • Waardevolle vakinformatie in de boomkwekerij en vaste planten
    • Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar De Boomkwekerij
    • Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
    • Ontvang elke twee weken het tijdschrift De Boomkwekerij
    Cindy van der Zwet
    Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

    Reageer op dit artikel

    avatar