Het aantal boeren en tuinders dat een tablet heeft, is het afgelopen jaar bijna verdubbeld. Dat meldt marketingbureau Prosu dat er onderzoek naar deed. Onder boomkwekers is het apparaat nog niet zo populair, blijkt uit cijfers van marketingbureau AgriDirect.
In 2013 had zo’n 23% van alle ondervraagde boeren en tuinders die Prosu ondervroeg een tablet, nu is dat al 40%. Glastuinders zijn nog het meest ‘early adopters’: ongeveer de helft heeft inmiddels zo’n handzaam apparaat. Toch lopen boeren en tuinders nog achter bij de rest van Nederland waar 53% inmiddels een tablet gebruikt.
Boomkwekers spannen de kroon bij het achter de markt aan sukkelen, zo blijkt uit cijfers van AgriDirect: nog maar zo’n 29% heeft een tablet, en 40% een smartphone. Zo’n beetje de helft van alle boomkwekers heeft nog geen tablet of smartphone en heeft ook geen plannen er een te gaan kopen.
AgriDirect weet ook dat hoe groter de boomkwekerij, hoe hoger het percentage wordt dat wel een smartphone of tablet gebruikt: 64% van de bedrijven groter dan 20 ha heeft een slimme telefoon of een tablet of wil er binnenkort een gaan aanschaffen.
Responsive
Prosu merkt op dat de informatie over de toename van het aantal tablets bij boeren en tuinders belangrijk is om te weten voor bijvoorbeeld toeleveranciers. Die kunnen daarmee rekening houden bij de manier waarop zij informatie sturen naar hun klanten. Want bijvoorbeeld websites moeten op een andere manier worden gebouwd om goed te kunnen worden gebruikt op een tablet. Dat wordt in vaktermen ‘responsive’ genoemd: de website past zich automatisch aan, aan het apparaat waarmee de website wordt bekeken.
De website van De Boomkwekerij is daar een voorbeeld van: die ziet er op een pc, tablet of mobiel telkens anders uit; op maat voor het apparaat.