’Britten vragen altijd naar nieuwe bomen’

Nieuwe bomen komen niet zo snel op de markt als planten, maar Britse klanten vragen er altijd naar, aldus de winnaar van de HTA National Plant Show.

„Nieuwigheden zijn ontzettend belangrijk voor ons, want klanten blijven ernaar vragen”, zei Stephanie Dunn James van Frank P Matthews Ltd. Het familiebedrijf won op de Britse vakbeurs de nieuwighedenkeuring met Malus toringo (syn. sieboldii) Aros.

Afgelopen jaren meer gewonnen

Inzendingen van Frank P Matthews wonnen eerder op de vakbeurs. In 2016 had het bedrijf de beste onder de ’Bomen en coniferen’: Betula pendula Fastigiata Joes van John de Lepper. In 2015 won het bedrijf de enige medaille in die categorie: zilver voor de kersenboom Stardust, en in 2013 won Pyrus Benita Rafzas de categorie ’Innovaties van veredelaars’.

Frank P Matthews belevert op de Britse markt andere kwekers, tuincentra, postorderbedrijven en professionele fruittelers. Voor die laatste betrekt het bedrijf vruchtbomen van Botden & van Willegen en Gräb uit Duitsland.

’Herkenning merk duurt lang’

Alle bomen voor Britse consumenten worden verkocht onder het eigen merk Trees for Life. Displays hiervan staan al jaren op Britse tuincentra. „Ons merk wordt nu herkend door consumenten, maar het duurt lang om herkend te worden”, aldus Dunn James.

De nieuwe appelboom Aros komt oorspronkelijk uit Denemarken. „We hebben ’m drie, vier jaar op onze kwekerij getest”, vertelde Dunn James op de Britse vakbeurs. „Aros groeit vrij dwergachtig en smal, en is daardoor goed voor kleine Britse tuinen.” De boom bloeit roze en geeft kleine wilde appeltjes. „Goed voor de vogels in je tuin.”

Dunn James ontving op de beurs al veel respons op de beste nieuwigheid. Frank P Matthews gebruikt in zijn marketing de Britse vlag. „We hopen dat de Union Jack belangrijk is voor onze klanten”, zei Dunn James. „Sommige komen er speciaal voor naar ons.”

Foto’s: Arno Engels

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties