De Boomkwekerij Nieuws CNV: ’Behandel chauffeur niet als een paria’

CNV: ’Behandel chauffeur niet als een paria’

0

Veel bedrijven sluiten hun deuren voor chauffeurs, uit angst het corona-virus binnen te halen. Tjitze van Rijssel, bestuurder beroepsgoederenvervoer bij CNV Vakmensen, krijgt hier veel klachten over. De vakbond heeft een enquête online gezet waar chauffeurs wordt gevraagd naar hun ervaringen. Inmiddels zijn er 125 reacties binnen gekomen. „Chauffeurs worden soms als een paria behandeld”, is de conclusie van Van Rijssel. „Dat is volstrekt idioot.”

Waar klagen de chauffeurs het meest over?
„89% is niet tevreden over zijn behandeling door de klanten. Wat veel voorkomt is dat hen de toegang tot het pand wordt ontzegd. Als ze naar het toilet moeten kunnen ze nergens terecht; als het meezit staat er een smerige dixie zonder licht en water, die nooit wordt schoongemaakt. Ik hoor ook dat er vaak wachtrijen zijn op de meldpunten voor laden en lossen. Het is dan moeilijk om afstand te bewaren.”

Is afstand houden niet vooral een eigen verantwoordelijkheid van de chauffeurs?
„Ook. Ik kom wel in kantines waar chauffeurs dicht bij elkaar zitten. Dan zeg ik: is het niet beter om anderhalve meter afstand te houden. Meteen zie je de stoelen achteruit schuiven. Het is een kwestie van bewustwording. Dit zijn geen maatregelen die we voor de gein hebben ingesteld. Dit vraagt een inspanning van de werkgever, de werknemer en de opdrachtgever.”

Zijn chauffeurs als beroepsgroep extra kwetsbaar voor het coronavirus?
„Nee, dat hoeft niet. Ze zitten het groot deel van de dag alleen in de cabine. Je kunt sociale contacten handhaven zonder dicht bij elkaar te staan. Sommige bedrijven hebben om de anderhalve meter een streep op de grond getrokken, zodat de chauffeurs afstand kunnen houden. Zorg als opdrachtgever dat chauffeurs niet bij elkaar hoeven te proppen. Laat chauffeurs bijvoorbeeld in de cabine wachten en roep hen op als ze aan de beurt zijn.”

Wat doet CNV hier aan?
„We hebben daarover contact met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie heeft de rijtijden verruimd om meer capaciteit in de distributie te hebben. Daardoor wordt het werk voor de chauffeurs nog onveiliger en ongezonder. Het zou beter zijn om chauffeurs uit sectoren waar minder werk is, zoals in de bloemenhandel, in te zetten bij de distributie van voedingsmiddelen.
Verder roepen we bedrijven op om sanitaire voorzieningen open te houden voor chauffeurs. Samen met Transport en Logistiek Nederland werken we aan een flyer om bedrijven daarop te attenderen.”

Wat is je boodschap aan bedrijven?
„Behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden. Overdrijf het niet. Zet niet het bedrijf op slot, maar zorg dat mensen zich aan de regels houden.”

Joef Sleegers
Joef Sleegers werkt sinds 2006 bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Hij schrijft graag over innovatie en nieuwe technieken, en voelt zich thuis in een sector die ’verantwoord ondernemen’ serieus neemt.

Reageer op dit artikel

avatar