Consumenten en Google zijn dol op content over bloemen en planten

    Voor ieder bedrijf is contentmarketing relevant. Ook telers kunnen hier hun voordeel mee doen. Dit was de boodschap die Nancy Berendsen vorige week op de Seasonal Trade Fair verkondigde.

    Berendsen is contentspecialist. Volgens haar zijn consumenten én Google dol op content. Het is een middel om de zoekresultaten te optimaliseren. Google hanteert ruimt 200 factoren waarop zij ranken en daarvan is content de belangrijkste.

    Bedrijven kunnen contentmarketing inzetten om consumenten te boeien, te binden en te verleiden. Het draait volgens Berendsen om verhalen vertellen. Dit kan via blogs, video, nieuwsbrieven, sociale media, enzovoort. „Jullie hebben een heel mooie product in handen. Bloemen en planten lenen zich fantastisch om verhalen te vertellen. Daar moeten jullie wat mee”, spiegelde zij de bezoekers op de beurs voor.

    Content kan informatief zijn, maar kan ook ingezet worden om de doelgroep te entertainen of te inspireren. Een bedrijf als Red Bull doet dit volgens Berendsen goed. „Red Bull creëert met hun content een lifestyle waar mensen zich mee willen identificeren. Red Bull heeft het niet over zichzelf, want ze verkopen eigenlijk een vies drankje. Ze verspreidt content die overeenkomstig is met de pijlers van het merk. Het gaat bij Red Bull vooral om extreme sportuitdagingen.” Op Facebook heeft Red Bull 47 miljoen ‘likes’. „Je bent succesvol in contentmarketing als het iets met de mensen doet. Dus als mensen je bijvoorbeeld liken.”