Consumentenbestedingen op peil ondanks Brexit

Na de invoering van de Brexit is de Britse consument bloemen en planten blijven kopen. Uit de metingen van Royal FloraHolland blijkt dat de Britse consument nog evenveel besteed aan bloemen en planten als voorheen.

Twee maanden na de uitslag van het referendum in het Verenigd Koninkrijk over de Brexit lijkt het alsof er geen grote veranderingen zijn opgetreden in de consumentenbestedingen. Van de tijdelijke dip die kort na 23 juni 2016 optrad, is twee maanden later niets meer te zien, zo meldt Royal FloraHolland. De klanten van de veiling en de klanten die de Britse markt bedienen kopen op dezelfde manier in. De veiling geeft aan dat individuele gevallen niet in de metingen zichtbaar zijn en daar dus wel veranderingen opgetreden kunnen zijn.

Supermarkt
Bloemen en planten worden volgens Royal FloraHolland in het Verenigd Koninkrijk vooral via de supermarkt verkocht. In de schappen van Tesco, Asda, Aldi en Lidl zijn geen veranderingen waar te nemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De supermarkten verkopen nog steeds dezelfde soorten en hoeveelheden bloemen en planten.
De koersdaling van het Britse Pond kan van invloed zijn op de bestedingen. Britse bloemenverkopers hanteren ondanks een duurdere inkoop nu dezelfde verkoopprijs. Men voorkomt zo, ten koste van de eigen winstmarges, dat de verkoop daalt. Op den duur kan deze aanpak onder druk komen te staan, zo geeft de veiling aan.

Floridata
De VGB publiceerde onlangs dat de exportmarkt in verband met de dalende koers van het pond stagneert. De brancheorganisatie baseert zich op exportcijfers (floridata). Royal FloraHolland volgt ook deze ontwikkelingen nauwgezet, maar ziet die vooralsnog niet terug in de cijfers over de consumentenbestedingen.