Door(be)rekenen

‘Kun je vanavond nog een karretje van die gele voor me afsturen? Wat kosten ze eigenlijk? Echt waar joh, ik heb ze hier in mijn map staan voor 5 cent goedkoper…’

‘Ja dat kan kloppen’ antwoord ik, ‘maar heb jij ook die nieuwe studie van de Rabobank gekregen? Groeien in waarde is de titel. Dus dacht ik, dat is wel een goede slogan en daarom heb ik de waarde van mijn plantjes sinds gisteren verhoogd.’

‘Maar het zijn toch dezelfde plantjes als die ik vorige week van je had? Ja, dat klopt alweer. Maar nu ik het vooruitzicht heb dat de waarde van mijn plantjes hoger is dan voorheen en ik dus meer marge ga maken, ga ik met nog  meer plezier naar mijn werk. En dat ga je zeker terugzien, de extra liefde die ik aan mijn plantjes geef, maakt ze gewoon meer waard, toch?’ ‘Nou ja, ik zie dat toch wel anders geloof ik ja. Bovendien verhoog je de prijs wel heel plotseling.’ ’Er is nooit een goed moment voor slecht nieuws. Ze zijn trouwens ook erg schaars dit jaar, dus die verhoging is ook een kwestie van vraag en aanbod. ‘

Prima idee, zo’n rapportje van Rabobank, goed voor mijn rendement.

Laatst kwam mijn potgrondleverancier weer eens langs. ‘Door de gestegen transportkosten hebben wij de prijs met 8% moeten verhogen, maar voor jou, als goede klant heb ik het tot 5% weten te beperken.’ Yeah, right. Ook de potgrond stijgt in waarde. De pottenleverancier liep zomaar eens binnen. ‘Door de gestegen olieprijs worden alle potjes 3% duurder, maar voor jou, als speciale klant, maar 2%. Potten zijn dus ook in waarde gestegen. Een nieuw rentevoorstel van de bank, zelfs de rente is meer waard geworden. Geen opmerking over trouwe klant erbij trouwens.

‘Ok, ok, stuur mij dat karretje nu maar af.’ ‘Prima, morgenochtend heb je ze, ik waardeer je bestelling’.

Nee, echt heel slim gedaan van de Rabobank. Als elke teler nu zijn product eens opnieuw waardeert en alle kostenstijgingen door zou berekenen, dan worden alle plantjes zeker meer waard. En dan kunnen die aflossingen ineens wel doorgaan.  Maar ieder zijn vak. Rabomensen kunnen nu eenmaal goed rekenen. Wij moeten stekken, rooien, potten, wieden, rapen, karren bouwen , managen, ons bezig houden met de mogelijkheden van sociale media,  met de radio meezingen en meer van dat soort dingen. En zolang mijn collega’s de waarde van hun producten niet goed in kunnen schatten, kan ik dat ook niet.

De liefde voor het vak is groot, zo groot dat ik er bijna van kan leven, dat mogen we gerust eens allemaal door(be)rekenen.