De Boomkwekerij Nieuws Flagshipstore Intratuin: beleving, groen en biodiversiteit

Flagshipstore Intratuin: beleving, groen en biodiversiteit

0

In Deventer werd op 1 maart een nieuwe vestiging van Intratuin geopend. Goed nieuws voor boomkwekers: er is een grote tuinplantenafdeling en veel aandacht voor ’De levende tuin.’ „Consumenten hebben meer aandacht voor biodiversiteit”, zegt George Kievitsbosch, verantwoordelijk voor het groen bij de nieuwe vestiging.

Intratuin Deventer ziet graag dat consumenten een bezoek aan de nieuwe vestiging zien als een belevenis. Vandaar dat buiten bij de entree een draaimolen staat voor de allerkleinsten. Eenmaal binnen kunnen bezoekers niet om de grote groentewinkel heen, die naast groente ook noten en kaas verkoopt. Alles fraai uitgestald om de consument te verleiden.

Buitenafdeling

„De meeste mensen die hier komen zijn erg enthousiast over de nieuwe winkel”, zegt Kievitsbosch. Veel van hen gaan volgens hem ook ’meteen’ naar de buitenafdeling.
De nieuwe Intratuin heeft dan ook gekozen voor een echte buitenafdeling en dat is niet helemaal vanzelfsprekend. Intratuin Zevenhuizen bijvoorbeeld, koos er immers jaren geleden voor om alle buitenplanten in een koude kas te verkopen.
„Onze ervaring is dat boomkwekerijproducten buiten kwalitatief beter zijn te houden dan in een kas. Bovendien is het voor consumenten ook duidelijker: alle planten die buiten staan zijn ook winterhard.”
In de koude kas staan met name de eenjarigen, bol-op-pot producten en alles wat met moestuinieren te maken heeft. Dat laatste is volgens Kievitsbosch nog steeds trend en qua verkoop is de piek nog niet bereikt.

Koploper in vergroening

Intratuin Deventer wil koploper zijn als het gaat om vergroening. Zowel qua planten als qua middelen. Chemische middelen kom je in de winkel niet meer tegen. Over een probleem als luis in rozen zegt Kievitsbos: „We kiezen ervoor om goed afgeharde planten te verkopen, dat scheelt al in gevoeligheid voor luis. En als een consument toch luis heeft in z’n rozen adviseer ik om deze er met water af te spuiten. En daarnaast vertel ik ook dat het helemaal niet zo erg is als er een paar luizen op een roos zitten.”
Ook verkoopt Intratuin Deventer een toenemend aantal biologische producten: kruiden, groenteplanten en bijvoorbeeld fruitbomen. Daarnaast is er veel aandacht voor de levende tuin. Verwijzingen naar bijen, vlinders en vogels op de winkelvloer zijn talrijk.

Intratuin-label

Verreweg het grootste deel van het sortiment op de winkelvloer staat onder het Intratuin-label. „We willen wildgroei van etiketten en merken voorkomen”, verklaart Kievitsbosch de keuze. Toch zijn er in de winkel – net name bij hortensia – wel een aantal merken te zien. Hortensia met Proven Winner potten bijvoorbeeld, Forever&Ever en diverse Little Hortensia. De vaste planten staan met name onder Intratuin-label maar daarnaast is ook het merk GardenXperience te zien.
Heesters staan er met name in een Intratuin-concept. Op een tafel staan vijf-zes verschillende heesters. „Groot voordeel is dat ik deze per stuk kan bijbestellen bij het Intratuin Groen Centrum (IGC). Bij andere leveranciers moet je vaak een hele laag bestellen”, aldus Kievitsbos.

Meer over Intratuin Deventer in vakblad De Boomkwekerij nummer 7.

Dit artikel verder lezen?

Uw voordelen

  • Waardevolle vakinformatie in de boomkwekerij en vaste planten
  • Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar De Boomkwekerij
  • Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
  • Ontvang elke twee weken het tijdschrift De Boomkwekerij
Ron Barendse
Ron Barendse is sinds 2009 vakredacteur bij De Boomkwekerij. Hij schrijft onder andere over markt & afzet en personeel & organisatie.

Reageer op dit artikel

avatar