Vakblad voor de Bloemisterij Corona FleuraMetz ontwaakt langzaam uit haar winterslaap

    FleuraMetz ontwaakt langzaam uit haar winterslaap

    0

    Half maart moesten 25.000 klanten van FleuraMetz hun deuren sluiten. FleuraMetz heeft bij het uitbreken van de crisis het bedrijf zo snel mogelijk in een soort winterslaap gebracht, om kosten terug te dringen. Nu begint het bedrijf langzaam weer op te starten. „We zien steeds meer lichtpuntjes. Maar het gaat waarschijnlijk jaren duren om de schade te herstellen”, aldus CEO Frank Koenen.

    In de eerst weken van de coronacrisis was de strategie van FleuraMetz erop gericht om het bedrijf in een winterslaap te brengen, om zo lang mogelijk te kunnen overleven tegen de laagst mogelijke kosten. Nu begint de vraag naar bloemen en planten langzaam weer iets aan te trekken in verschillende markten, zo ziet CEO Frank Koenen.

    FleuraMetz hield medewerkers de afgelopen weken drie keer in de week op de hoogte van alle ontwikkelingen in de markt en binnen het bedrijf. In de laatste update van 11 april is te lezen dat de cijfers van de maand maart binnen zijn. Koenen: „Zoals verwacht is het een slagveld. Niet alleen omdat FleuraMetz op zo veel verschillende plekken in de wereld bloemen en planten heeft moeten weggooien, die op voorraad stonden of onderweg waren. Ook was de omzetverlies dusdanig dat er natuurlijk bij lange na niet genoeg marge overbleef om de kosten te dekken. April zal waarschijnlijk niet een veel ander beeld laten zien. We zijn ervan overtuigd dat we deze crisis met hulp van overheden en banken zullen kunnen doorstaan, maar het gaat jaren duren om de schade te herstellen.”

    Benieuwd naar welke strategie deze exporteur toepast om te overleven en hoe het nu gaat? In het Vakblad voor de Bloemisterij is deze week het dagboek van FleuraMetz te lezen. Een uitgebreide versie vind je in ons digitale magazine en deze is hier te bekijken.

     

     

     

     

    Cindy van der Zwet
    Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

    Reageer op dit artikel

    avatar