Gezocht: opslag voor volle zeecontainers uit Azië

    Rederijen en importeurs zoek met spoed opslagruimte voor containers met Aziatische lading. Nieuwsblad Transport meldt dat die containers niet afgeleverd  kunnen worden omdat fabrieken en distributiecentra gesloten zijn. Ze beschrijft in haar nieuwsbrief tevens dat reguliere luchtvrachtprijzen vanuit China gestaag blijven stijgen door het wegvallen van de vrachtruimte op passagiersvliegtuigen.

     

    De Rotterdamse Kramer-groep kreeg van een van de grote deepsea-rederijen de vraag of de groep ruimte heeft voor zeker vijftienhonderd containers met onderdelen voor de Duitse auto-industrie. Die staan nu nog aan boord van schepen die naar Europa onderweg zijn en daar de komende vijf weken arriveren. Veel van die containers kunnen niet worden afgeleverd omdat de fabrieken gesloten zijn.

    Uniport-terminal 

    In Rotterdam wordt gespeeld met het idee om de vijftig hectare grote leegstaande Uniport-terminal in de Waalhaven tijdelijk te gebruiken voor het stallen van ‘corona-containers’. Havenbedrijf Rotterdam beschouwt dit als een zaak van het private bedrijfsleven. Sportartikelenfabrikant Nike is ook op zoek naar extra ruimte voor volle containers die onderweg zijn naar Europa. Het concern zou zijn overvolle distributiecentra op slot hebben gedaan omdat het grootste deel van de winkels dicht is en de verkoop sterk is gedaald. Klik hier voor het volledige artikel over de zoektocht naar tijdelijke opslagruimte voor container.

    Luchtvracht uit China duurder

    Nieuwsblad Transport geeft in een uitgebreid artikel tevens aan dat de reguliere luchtvrachtprijzen (geen chartervervoer) uit China naar Nood-Amerika en Europa blijven gestaag stijgen door het wegvallen van de vrachtruimte op passagiersvliegtuigen. Dat blijkt uit de recente tarievenbarometers van vrachtanalisten FIS en TAC. FIS meldt dat in de laatste week van maart de gemiddelde vrachtprijzen vanuit Shanghai Airport naar Europa met ruim 21% stegen naar 4,58 dollar, terwijl de airlines voor een kilo uitgaande vracht voor Noord-Amerika 5,72 dollar toucheerden, een toename van 12,6%. Daarmee liggen de prijzen aanzienlijk hoger dan tijdens de piekperiode voor de kerstdagen, aldus FIS. Op specifieke routes zoals bijvoorbeeld Shanghai naar Frankfurt Airport, de grootste Europese vrachtluchthaven, was de stijging met 56% aanzienlijk hoger.

     

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties