Grote steden minder in trek bij winkelend publiek door corona

    Oók nu de meeste beperkingen zijn opgeheven, zullen veel consumenten de winkelstraten in grote steden voorlopig liever mijden. Bijna één op de vijf Nederlanders bezoekt in plaats hiervan liever een lokale winkel. Daartegenover staat dat 7% aangeeft juist wel vaker de grote stad op te willen zoeken om te winkelen. De fysieke winkel is nog steeds het favoriete verkoopkanaal, maar tegelijkertijd zet de opmars van ‘online’ zich voort.

    Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Q&A Research onder bijna 2.000 Nederlanders. Hoewel de meeste consumenten hun aankopen nog steeds het liefst in de winkelstraat doen, verwacht 18% van de mensen na corona minder vaak een fysieke winkel te bezoeken en 9% daarentegen vaker. De eerste groep beschouwt de winkelstraat als minder veilig en wil de drukte het liefst vermijden. Vooral de grote steden zijn als winkelgebied minder gewild: per saldo geeft 18% aan minder vaak in een grote stad te gaan winkelen. Ook het animo voor een dagje winkelen is afgenomen. Maar liefst 21% verwacht dit minder vaak te gaan doen, terwijl 9% het voornemen heeft om dit juist wel vaker te doen na corona. Daarnaast stimuleert ook het thuiswerken consumenten om meer online te shoppen en minder fysiek te winkelen.

    Aankopen duurzame producten stijgt

    Uit het onderzoek blijkt verder dat het kopen van duurzame producten sinds corona voor bijna een kwart van de consumenten belangrijker is geworden, vooral als het gaat om wonen, elektronica en sport. Mensen zijn anders gaan kijken naar de noodzaak om nieuwe spullen aan te schaffen. Zo is de voorkeur om alleen producten te kopen die écht nodig zijn groot: 37% vindt dit belangrijker en 6% juist niet. Het gevolg hiervan is dat consumenten de kwaliteit van hun aankopen belangrijker zijn gaan vinden. Per saldo vindt 33% dit belangrijker dan vóór corona. Daarnaast zegt 28% het betalen van een eerlijke prijs nu belangrijker te vinden en 8% minder. Met een eerlijke prijs wordt bedoeld dat alle spelers in het maakproces een eerlijke opbrengst krijgen en verborgen milieukosten meegenomen worden. Toch blijven Nederlandse consumenten echte koopjesjagers en vinden zij laaggeprijsde producten belangrijker geworden dan in de periode vóór corona: 26% tegenover 9% die dit nu minder belangrijk vinden.

    ‘Nieuw normaal’ in winkelgedrag

    Tijdens de coronacrisis zijn de online-omzetten toegenomen ten koste van de fysieke winkel. De winkel blijft onder de meeste consumenten favoriet, hoewel deze voorkeur wel afneemt. Volgens ABN AMRO moeten winkeliers aandacht blijven geven aan veranderende consumentenbehoeften. ‘Het realiseren van een snelle doorloop bij een winkelbezoek – vaak na een online oriëntatie – kan zorgen dat klanten fysiek blijven winkelen. Het werken met handscanners, contactloos betalen en ruime winkelpaden met goede productaanduidingen helpen daarbij’, vertelt Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN AMRO. ‘Voor winkeliers is het van belang te weten dat een korter verblijf in een ruime, schone en rustige winkel veel belangrijker is geworden voor consumenten. Als klanten vooraf online inzicht kunnen krijgen in de drukte en de actuele voorraden in een winkel, zullen zij eerder bereid zijn om te komen winkelen. Het toenemende gebruik van internet heeft een wezenlijke impact op het winkelgedrag, met name in de winkelstraat in grote steden. Daarom kan worden gesproken van een ‘nieuw normaal’.

    Oók nu de meeste beperkingen zijn opgeheven, zullen veel consumenten de winkelstraten in grote steden voorlopig liever mijden. Bijna één op de vijf Nederlanders bezoekt in plaats hiervan liever een lokale winkel. Daartegenover staat dat 7% aangeeft juist wel vaker de grote stad op te willen zoeken om te winkelen. De fysieke winkel is nog steeds het favoriete verkoopkanaal, maar tegelijkertijd zet de opmars van ‘online’ zich voort.

    Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO en Q&A Research onder bijna 2.000 Nederlanders. Hoewel de meeste consumenten hun aankopen nog steeds het liefst in de winkelstraat doen, verwacht 18% van de mensen na corona minder vaak een fysieke winkel te bezoeken en 9% daarentegen vaker. De eerste groep beschouwt de winkelstraat als minder veilig en wil de drukte het liefst vermijden. Vooral de grote steden zijn als winkelgebied minder gewild: per saldo geeft 18% aan minder vaak in een grote stad te gaan winkelen. Ook het animo voor een dagje winkelen is afgenomen. Maar liefst 21% verwacht dit minder vaak te gaan doen, terwijl 9% het voornemen heeft om dit juist wel vaker te doen na corona. Daarnaast stimuleert ook het thuiswerken consumenten om meer online te shoppen en minder fysiek te winkelen.

    Aankopen duurzame producten stijgt

    Uit het onderzoek blijkt verder dat het kopen van duurzame producten sinds corona voor bijna een kwart van de consumenten belangrijker is geworden, vooral als het gaat om wonen, elektronica en sport. Mensen zijn anders gaan kijken naar de noodzaak om nieuwe spullen aan te schaffen. Zo is de voorkeur om alleen producten te kopen die écht nodig zijn groot: 37% vindt dit belangrijker en 6% juist niet. Het gevolg hiervan is dat consumenten de kwaliteit van hun aankopen belangrijker zijn gaan vinden. Per saldo vindt 33% dit belangrijker dan vóór corona. Daarnaast zegt 28% het betalen van een eerlijke prijs nu belangrijker te vinden en 8% minder. Met een eerlijke prijs wordt bedoeld dat alle spelers in het maakproces een eerlijke opbrengst krijgen en verborgen milieukosten meegenomen worden. Toch blijven Nederlandse consumenten echte koopjesjagers en vinden zij laaggeprijsde producten belangrijker geworden dan in de periode vóór corona: 26% tegenover 9% die dit nu minder belangrijk vinden.

    ‘Nieuw normaal’ in winkelgedrag

    Tijdens de coronacrisis zijn de online-omzetten toegenomen ten koste van de fysieke winkel. De winkel blijft onder de meeste consumenten favoriet, hoewel deze voorkeur wel afneemt. Volgens ABN AMRO moeten winkeliers aandacht blijven geven aan veranderende consumentenbehoeften. ‘Het realiseren van een snelle doorloop bij een winkelbezoek – vaak na een online oriëntatie – kan zorgen dat klanten fysiek blijven winkelen. Het werken met handscanners, contactloos betalen en ruime winkelpaden met goede productaanduidingen helpen daarbij’, vertelt Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN AMRO. ‘Voor winkeliers is het van belang te weten dat een korter verblijf in een ruime, schone en rustige winkel veel belangrijker is geworden voor consumenten. Als klanten vooraf online inzicht kunnen krijgen in de drukte en de actuele voorraden in een winkel, zullen zij eerder bereid zijn om te komen winkelen. Het toenemende gebruik van internet heeft een wezenlijke impact op het winkelgedrag, met name in de winkelstraat in grote steden. Daarom kan worden gesproken van een ‘nieuw normaal’.

    Bron: ABN AMRO | Foto: Shutterstock

    Bron: ABN AMRO | Foto: Shutterstock

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties