Hoek wil bakfiets terugbrengen in de binnensteden

    Als de economie na de coronacrisis op gang komt, dient een bekend probleem zich weer aan: hoe bereik je als hovenier je werkplek in stedelijke gebieden? En nog belangrijker: waar laat je de auto? Hoek werkt in Amsterdam met ruim 20 andere bedrijven aan ‘zero-emissie servicelogistiek via hubs’.

    Mark Berger, verantwoordelijk voor innovatie en verduurzamen bij Hoek, denkt dat het kan: je reist ’s morgens met het openbaar vervoer naar de ‘hub’ in de stad. Daar staat een elektrische bakfiets met het gereedschap dat je nodig hebt voor je klaar. Een van de andere samenwerkende bedrijven in de hub zorgt ervoor dat grotere spullen met andere elektrische voertuigen op de werkplek worden afgeleverd.

    Berger merkte dat andere bedrijven met hetzelfde probleem worstelen. Er is ook haast bij. Amsterdam wil 10.000 parkeerplaatsen in het centrum opheffen en in 2025 al enkele emissievrije zones in de stad instellen. „Het is voor onze medewerkers nu al een behoorlijke uitdaging om een plek te vinden voor de auto. Als je pech hebt moet je een half uur zoeken naar een plek en dan sta je nog drie straten verderop. De parkeerkosten rijzen de pan uit.”

    Hoewel de eerste gegadigden al met elkaar in gesprek zijn blijft deelname aan het project mogelijk. De Hogeschool van Amsterdam houdt het vragenformulier op de website open, zodat geïnteresseerden kunnen aanhaken.

    Lees het hele artikel in Tuin en Landschap 11 of in het digitale magazine (met inlog).

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties