‘In China lost men de bagger op, niet het lekken’

    Ik heb als ik het me goed herinner wel eens eerder geschreven over symptoombestrijding in China. Dit komt met name voor in onderhoud. De gevolgen van slecht onderhoud – lees: symptomen – worden vaak verholpen. Het probleem zelf wordt vaak niet opgelost of voorkomen.

    Dus bij een lekkage moet je niet klagen over water of bagger, want dat resulteert in een emmer onder de lekkende pijp. Je moet heel specifiek zijn in wat er opgelost moet worden. Dus niet de bagger oplossen, maar het lekken. Dan lost de bagger zich vanzelf op.

    Hier kan ik voorbeelden zat van geven, maar dat heeft niet zoveel nut. Iedereen kan zijn verbeelding erop loslaten en begrijpt vast wat ik bedoel. Het lijkt dat deze manier van dingen repareren of onderhouden niet alleen op technisch vlak speelt, maar in China een soort van algemeen plan van aanpak is.

    Zo las ik pas in de krant een extreem geval van symptoombestrijding.

 Een man van 50 had last van verstopping. Hij dacht dat te verhelpen door een aubergine van ruim 30 cm in zijn achterwerk te stoppen. Die emmer onder een lekke pijp is nog een soort logische oplossing voor een symptoom veroorzaakt door lekkage, maar ik zie niet hoe een aubergine in je kont je van je verstopping af kan helpen. Het bleek ook inderdaad absoluut niet effectief, het werd zelfs erger. Hij kreeg alleen maar meer pijn en last van allerlei andere ongemakken.

    Wat de man deed was ook absoluut niet logisch. Je kunt het een beetje vergelijken met het dichtlassen van een verstopte pijp. Dan weet je zeker dat er nooit meer wat uitkomt.

    Misschien is het iets lokaals. In het zelfde artikel stond namelijk ook dat er wel eens geprobeerd wordt om dit probleem op te lossen door een levende paling naar binnen te laten kronkelen.

    Dit is allemaal wel erg onsmakelijk, maar het staaft wel de theorie dat symptoombestrijding in China iets algemeens is. En verder moeten we maar niet denken aan wat zo iemand doet als hij een ontsteking aan zijn urinewegen heeft…

    Cok Harteveld,

    General manager Van den Berg Roses China

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties