John Grootscholten: ’Webshop geeft nog enige positiviteit”

Kwekerij Gebr. Grootscholten in Kwintsheul heeft afgelopen weekend een webshop voor consumenten geopend. John Grootscholten: „We raken er lang niet al ons perkgoed mee kwijt, maar het geeft enige positiviteit. Van de afbestellingen voor de gewone handel word je niet vrolijk.”

 

Afbestellingen?

„Steeds meer. Een voorbeeld? Afgelopen vrijdag kregen wij een order voor 10 karren osteospermum voor Engeland. Vanochtend nog even gebeld. Ja, de order ging door. Om 14:00 zouden ze worden opgehaald. Om 13:30 uur een telefoontje. Winkel in Engeland ging toch dicht. Alles voor niets klaargemaakt. Ik begrijp de annulering, maar de rekening ligt bij ons.”

Daarom nu jullie webshop?

„We willen het via die weg proberen, al schatten we in dat we nooit al onze 4 miljoen bloeiende planten via een webshop kunnen verkopen. Het zal een druppel op de gloeiende plaat zijn. Mijn zoon Rick is afgelopen zaterdag en zondag druk bezig geweest met het inrichten van die webshop. De software is online te vinden. Zondag om 16:30 uur wilden we alles, dus ook de bijbehorende website www.perkplantenwinkel.nl, live hebben, want dan zijn consumenten nog thuis.”

Al iets online verkocht?

„De eerste 100 dozen met daarin 18 perkgoedplanten in potmaat 10,5 cm zijn besteld. We hanteren een vaste prijs van €24,95 per doos. Dat is inclusief levering. We zijn hebben  een bezorgdienst gevonden die ervaring heeft met planten en potten. Dat is belangrijk. We willen geen vervoerder die smijt met onze producten. We hebben verschillende thema’s, die staan voor bepaalde soorten en kleuren.”

Ervaring met webshops?

„Alleen met digitale verkoop via Floriday en dergelijke. Geen eigen webshop. Wij zijn kweker, geen handelaar. Daarom heeft kwekerij Gebr. Grootscholten ook nooit een stalletje voor huisverkoop gehad. Wij richten ons vooral op de daghandel. Maar die stort langzaam in. Vandaag sprak ik de eigenaar van een kleine Nederlandse tuincentrumketen. Tuincentra in Nederland mogen gelukkig nog openblijven. Ik hoop dat Rutte de eisen niet verder aanscherpt. De eigenaar zei dat het afgelopen weekend best druk was. Te druk, zei hij, want de verplichte 1,5 meter afstand houden lukte niet goed bij zijn klanten. Onze webshop kan daar wellicht een oplossing voor zijn. Als we die koppelen aan de site van het tuincentrum, dan slaan we twee vliegen in een klap.”

Jullie afleverseizoen gaat nu beginnen. Wat verwacht je?

„We hebben diverse scenario’s doorgesproken. Dan schrik je, want een herstel van de coronacrisis is waarschijnlijk nog ver weg.  Wij moeten de komende acht weken 4 miljoen planten afleveren. In normale jaren krijgen we gemiddeld zo’n 70 cent per plant. Dat gaat dit jaar zeker niet gebeuren. Ik ben blij dat er hard gewerkt wordt aan steunfondsen, kredieten en andere hulpmaatregelen. Dat geeft een bepaalde rust. Afgelopen week was heftig. Er zijn tranen gevallen. We hebben die hulp hard nodig. Ik geloof in de kracht van bloemen en planten. Mensen kunnen niet zonder. Alleen is het nu lastig om onze producten bij de mensen te krijgen.”

Wat ben je nu druk mee?

„Verkopen, maar ook met organiseren. Eind deze week moeten de eerste grote partijen waarschijnlijk echt de kas uit. Dat past niet in 1 container. En als we alles met pot en al weggooien, dan zijn de stortkosten drie keer zo hoog dan voor groenafval. De pot halen we er dus vanaf. Die kunnen we hergebruiken. Dat is een schrale troost. Ik weet nu al dat het weggooien ons meer tijd gaat kosten dan dezelfde hoeveelheid planten klaarmaken voor verkoop. Daarom zoeken we nu naar een zo efficiënt mogelijke manier van planten storten. Daar wil je toch niet mee bezig zijn?”

John Grootscholten bij de partij osteospermum die op het laatste moment niet naar een klant in Engeland ging.
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties