‘Leden niet gebaat bij nieuwe hobby’s Royal FloraHolland’

    Als lid van Royal FloraHolland (RFH) maak ik mij grote zorgen over de koers van de veiling, en met mij vele anderen. Na het bijwonen van een ledenraadsessie afgelopen week is dat niet veel beter geworden. De boodschap van RFH is dat de operationele activiteiten verlies draaien. Dat was voor corona al het geval, maar door de huidige crisis nog meer. Belangrijkste oorzaak is het teruglopen van het klokvolume, een proces dat in de komende jaren versneld doorzet.

    Als reactie hierop heeft RFH niet bedacht dat de kosten beperkt moeten worden, maar dat ze meer inkomsten wil binnenhalen. Daarbij is het nadrukkelijk niet de bedoeling dat de kosten voor de leden hoger worden. En uiteraard gaat de veiling niet op de stoel van de handel zitten.

    Die extra inkomsten moeten uit nieuwe verdienmodellen komen. Het probleem is dat de keten redelijk scherp is georganiseerd. Partijen of processen die geen waarde toevoegen zijn er nauwelijks. Wat RFH bedacht heeft zijn taken, die nu door anderen worden gedaan, voortaan door de veiling te laten doen, tegen betaling. Het gaat dan om bestellen, betalen en bezorgen.

    Zo moet bijvoorbeeld omzet die nu niet via RFH gaat, zoals rechtstreekse handel tussen productiegebied Afrika en haar afnemers over de hele wereld, voortaan via RFH worden besteld en betaald. Om dat idee te verkopen stuurt RFH duurbetaalde Nederlandse accountmanagers op pad in Afrika. Wat RFH gaat toevoegen in dit deel van de keten is echter niet duidelijk. Afrikaanse bedrijven hebben hun eigen verkoopafdeling, en die blijft nodig. Handel is immers mensenwerk, en bloemen zijn geen legosteentjes die je blind via een platform bestelt.

    Henric van der Krogt

    De betaling van deze bloemen vindt nu op allerlei manieren plaats, ook daarin heeft RFH niets toe te voegen. Laat dat aan de bedrijven zelf over. En ga je als RFH absoluut niet mengen in het verwerken van deze stromen in Nederland, daar zijn andere bedrijven voor die dat veel beter kunnen. Ga niet opnieuw importbloemen uitpakken in Aalsmeer, dat is in het verleden al geprobeerd en heel onverstandig gebleken.

    Bezorgen dan? Bloemen komen nu vanaf de kwekers bij de handel, op allerlei manieren. Kwekers zijn heel inventief in het organiseren hiervan, en handel ook. Dat gaat RFH nu organiseren, tegen lagere kosten. Daartoe is Floriway opgericht, een joint venture met een aantal transportbedrijven (waarvan de kosten overigens geheim blijven voor de eigenaren van de coöperatie, maar dit terzijde).

    Marges in het transport zijn minimaal, dus daar zit de winst niet. Eventuele winst zit in het beperken van het aantal transportbewegingen tussen de locaties, maar daar heb je geen transportbedrijven voor nodig. Liever niet zelfs, want dit beperkt de concurrentie. Goed idee dat RFH transport gaat bundelen en proberen te beperken, maar niet in een nieuwe joint venture met bijbehorende managementlagen en overlegstructuren.

    En in de onverklaarbare euforie over het oprichten van Floriway wordt al gesproken over het oprichten van FloriFly, voor het luchttransport. Met het fiasco rond Q7 nog vers in het geheugen mag je verwachten dat duidelijk is dat RFH zich niet moet bezig houden met activiteiten die anderen veel beter kunnen.

    Wat is er mis met een schoenmaker die bij zijn leest blijft? De veiling is opgericht om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Blijf dat doen, met de bijbehorende structuur. Maak eindelijk serieus werk van landelijk veilen, waar al meer dan tien jaar over gesproken wordt. Ik weet dat nu de bedoeling is dat dat voor eind 2021 gebeurt, maar maak dit tot speerpunt. Dat is namelijk een enorm ingewikkeld en ingrijpend proces, dat anders zal uitpakken dan we nu kunnen overzien.

    Dan past het niet om het landelijk veilen ‘erbij’ te doen, naast allerlei bedrijfsvreemde activiteiten en nieuwe bedrijfsvreemde mensen. Dat is in het verleden al veel te vaak geprobeerd, en nagenoeg altijd mislukt. Ik snap best dat nieuwe dingen doen leuk is, maar daar is de veiling niet voor. De veiling is er voor de leden, de leden lopen het risico. Die leden zijn gebaat bij een degelijke en ietwat saaie coöperatie die heel goed is in haar kerntaken, niet een flitsende organisatie die met het geld van haar leden allerlei nieuwe hobby’s ontwikkelt.

    Henric van der Krogt,

    Hencro/ KV Flowers

    guest
    10 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Kees van Egmond
    Kees van Egmond
    3 jaren geleden

    Tja, dat is het leuke van zo’n tijd voordat nieuwe initiatieven werkelijkheid zijn geworden: Dan kun je ook in je beoordeling daarvan alle kanten op. Heel helder stuk van Henric met duidelijke zinnen als ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ maar het zegt 0,0 over hoe de toekomst er werkelijk uit zal zien. Ondernemen, ook als bloemenveiling, is nu eenmaal risicovol. Daar horen missers bij. Maar als je missers uit het verleden alleen maar weet te gebruiken om toekomstige plannen te dwarsbomen ben je in mijn ogen iets te kortzichtig.

    Henric vd Krogt
    Henric vd Krogt
    3 jaren geleden
    Antwoord aan  Kees van Egmond

    Kees, voorspellen is lastig, vooral daar waar het de toekomst betreft. Je kunt dan alleen je gezonde verstand gebruiken en proberen te leren van het verleden. Als ik naar het verleden kijk zie ik heel veel missers van Floraholland wanneer men nieuwe dingen ging ondernemen. Ik denk dan aan Q7, de bloemistenklok, de hub in Dubai, het bloemenmerk Frederique’s Choice om er maar eens een paar te noemen. Ik vind dat daar onvoldoende lering uit wordt getrokken. Ik denk dat dat komt omdat de mensen die het voor het zeggen hebben bij de veiling steeds slechts passanten blijken te zijn. Maar ik hoop van ganser harte dat ik het mis heb en dat Floriday en Floriway schoten in de roos worden, maar de voortekenen zijn niet best.

    Marco
    Marco
    3 jaren geleden

    Je kan je ook afvragen waar al dat geld blijft wat FloraHolland opstrijkt. Beetje kort door de bocht om dat wederom op de klok verkopen te gooien
    Ze doen er immers alles aan om zoveel mogelijk connect te doen ( ondanks dat ze dit tegenspreken )
    Je moet je is afvragen waarom Plantion wel goed draait…….

    Frans
    Frans
    3 jaren geleden
    Antwoord aan  Marco

    Op VRM groeit de klok ook, en zijn leuke prijzen te realiseren. Als je teruglopende inkomsten uit de klok wilt compenseren met winst uit het transport dan zullen ze bedrogen uitkomen, daar zit geen winst. Laat ze naar hun eigen kosten kijken.

    Marcel
    Marcel
    3 jaren geleden

    Goed stuk van Henric, belangrijk dat leden positief kritisch blijven. De directie heeft graag alleen maar jaknikkers aan boord. Makkelijk voor de korte termijn maar fatalistisch voor de lange termijn. Goed dat het vakblad ook kritische stukken plaatst, dat zouden ze meer moeten doen om elkaar scherp te houden. Wat Floriway betreft, exact hetzelfde hebben ze jaren geleden al in Denemarken gedaan en zonder succes. Individuele ondernemers zijn scherper en efficiënter dan semi overheidsinstanties. Je moet als kweker zelf de verantwoordelijk houden dat je product op tijd bij de koper komt. Onbegrijpelijk dat de ledenraad hier haar goedkeuring aan heeft gegeven. Dan Floriday, moet worden uitgesteld omdat het systeem nog te onbetrouwbaar is. Het resulteert dat een behoorlijk aantal kwekers en exporteurs haast maken nu op factuur of via Ai2 met elkaar af te gaan rekenen.(Omzet verlies voor FH) Terecht ook, want de handel moet hoe dan ook plaats kunnen vinden in 2021. Daarnaast is het beleid van FH gebaseerd op 80% vd kwekers die 20% van de omzet maken, zijn die er nog over 10/15 jaar? De 20% van de kwekers die 80% van de omzet maken hebben eigen vervoer, verkoop, marketing en rekenen zelf af of gaan dat in de toekomst doen.

    Marco
    Marco
    3 jaren geleden

    Marcel heb jij ooit gezien dat FloraHolland een fout toegeeft ????

    bart
    bart
    3 jaren geleden

    Ik zie dat er gelukkig ook dat het goed leeft bij iedereen. Het is alleen wel wat ik in de ledenraadsessie zie, is dat er bijna iedereen in mijn sessie voor verandering is.
    Dat de weg die de veiling nu vaart niet toekomst bestendig is. Nu gaat de veiling keuzes maken waar ik juist kansen in zie zowel in landelijk veilen en het transport. Ik mag ook hopen dat bij iedereen als lid keuzes maakt die achteraf toch niet zo slim waren en dat is ook ondernemen. Dus ik zeg kijk kritisch, maar ga niet dingen erbij halen van vroeger, want resultaten uit het verleden ……..
    Nu zal er bij de veiling niet alleen maar ja knikkers zitten, denk ik, anders heb je bij de veiling ook Trump praktijken. Ben je tegen dan lig je eruit.

    piet
    piet
    3 jaren geleden
    Antwoord aan  bart

    Bart, ik begrijp totaal niet wat je schrijft. Lees je tekst eerst even door voordat je het plaatst.

    Kees
    Kees
    3 jaren geleden
    Antwoord aan  piet

    Ik ben het met je eens Piet, dat stuk van Bart is wel erg warrig geschreven. Begrijp het ook niet helemaal.

    Paul
    Paul
    3 jaren geleden

    Zo te lezen zijn de leden het nog niet eens over de te varen koers. Het mag duidelijk zijn dat schakels in de keten die geen waarde toevoegen er tussenuit kunnen. We komen dus steeds dichter bij de strijd om de regie over onze branche. Wordt het RFH of toch de handel. Wat mij betreft moet RFH terug naar de basis en dat beter doen ipv nu steeds slechter. Veel werk wordt momenteel dubbel gedaan door RFH en de handel. Denk niet alleen aan transport maar ook productfoto’s, kwaliteitscontrole en verkoop. Daar lopen miljoenen euro’s door het putje. Landelijk veilen, en daarna vandaag voor morgen, gaat ook zorgen voor lagere prijzen door het verdwijnen van de urgentie, tijdsdruk en kleine kopers. Op termijn het einde van het veilsysteem en de prijsvorming.