Home Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends Logistiek Royal FloraHolland moet anders, maar hoe?

Logistiek Royal FloraHolland moet anders, maar hoe?

0
Logistiek Royal FloraHolland moet anders, maar hoe?

Jaarlijks verwerkt Royal FloraHolland miljoenen karren met snijbloemen. Om die op tijd bij de klant te krijgen, is een efficiënte logistiek nodig. Het huidige logistieke systeem kraakt in zijn voegen. Tijdens pieken in de aanvoer lukt het daardoor niet altijd de karren op tijd op de juiste plek te krijgen. Bloemisterij zette drie handelaren om tafel met de veiling en vroeg hun wat FloraHolland aan zijn logistieke dienstverlening moet verbeteren.

In de aanloop naar Valentijnsdag, Vrouwendag en Moederdag kregen groothandelsbedrijven hun ingekochte bloemen niet altijd tijdig in de box bij Royal FloraHolland (RFH). Ook vorig jaar ging het tijdens piekperioden vaak mis. Als Marco van Zijverden, CEO van Dutch Flower Group, grootste klant van RFH, dan ook nog gaat waarschuwen dat de „logistieke performance” van de veiling beter moet en soortgelijke geluiden ook bij andere exporteurs te beluisteren vallen, bevestigt dat het beeld dat het logistieke systeem van de veiling dreigt vast te lopen.

Yme Pasma, chief operations officer bij RFH, is de laatste om de problemen te ontkennen. Hij benadrukt echter dat er in de doorlooptijden inmiddels een flinke verbetering is te zien, dankzij onder meer de inzet van meer personeel en door vroeg te veilen op piekdagen. Maar dat betekent volgens hem niet dat het huidige logistieke model nog tien jaar vooruit kan. „Trends als de toenemende fijnmazigheid en het steeds hogere veiltempo door meer klokvoorverkoop maken het ons steeds moeilijker. We halen nu de norm, 95% van de karren staat binnen tweeënhalf uur in de box, maar gezien de ontwikkelingen hebben we straks gewoon meer tijd nodig. Er moet een ander logistiek systeem komen, willen we dé logistieke draaischijf van de wereld blijven.”

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties