Vakblad voor de Bloemisterij Ondernemen Inspectie: ‘Toekomst groen onderwijs zorgwekkend’

    Inspectie: ‘Toekomst groen onderwijs zorgwekkend’

    1

    De daling van het aantal leerlingen en studenten slaat binnen het groene mbo-onderwijs  harder toe dan in het overige voortgezet en mbo-onderwijs. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs in het rapport Financiële positie en ontwikkeling van de agrarische opleidingscentra.

    Volgens ministers Van Engelshoven en Slob van Onderwijs schetst de inspectie een zorgelijk beeld over de toekomstbestendigheid van de aoc’s en het groene onderwijs. Steeds minder jongeren kiezen voor een groene opleiding. Daarbij bevinden aoc’s zich veelal in niet-stedelijke gebieden die met krimp te maken hebben.

    Zorgwekkend

    De inspectie voorziet voor de komende jaren een daling van de liquiditeit en solvabiliteit voor alle aoc’s. In combinatie met het dalend aantal leerlingen binnen het groen onderwijs is dit een zorgwekkend signaal.

    Naast financiële risico’s ziet de inspectie ook risico’s voor de onderwijskwaliteit. Om dit te ondervangen zouden aoc’s moeten samenwerken met roc’s of andere voortgezet-onderwijsinstellingen. Daarnaast kan er naar fusies tussen aoc’s worden gekeken, hoewel dat vanwege de geografische spreiding niet overal tot voldoende synergie leidt.

     

    Ralph Mens
    Ralph Mens is sinds 2007 werkzaam bij Hortipoint en is hoofdredacteur van de titels Tuin en Landschap en De Boomkwekerij.

    1
    Reageer op dit artikel

    avatar
    1 Comment threads
    0 Thread replies
    0 Followers
     
    Most reacted comment
    Hottest comment thread
    1 Comment authors
    Pim van den Akker Recent comment authors
    nieuwste oudste meest gestemd
    Dhr. P.A. van den Akker
    Lid
    Dhr. P.A. van den Akker

    en dit is nou juist de reden waarom ik al jaren roep dat de sector eens moet investeren in een “happy meal” voor de sector! en ja met dit idee aangeklopt bij de grote partijen waar van je zou verwachten hierin mee te willen gaan om na 1,5 jaar van ze te horen dat het niet binnen hun marketing plannen past! Dus wat doen wij (Flower Factor) dan gaan we het op eigen kracht doen met een aantal bedrijven die het wel snappen! en zie het resultaat! Groen Doen in de Klas is geboren en gelanceerd! in 6 weken tijd… Lees verder »