De Boomkwekerij Ook klokkopers FloraHolland zien tarieven fors stijgen

Ook klokkopers FloraHolland zien tarieven fors stijgen

2

Handelaren die veel op de klokken van Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnsburg inkopen zien hun veilingkosten per 1 januari stijgen. Betalen naar gebruik wordt het uitgangspunt van de veiling. Grootste pijn zit in de transactieheffing voor inkoop op de klok. Directe handel wordt veel goedkoper

De transactieheffing voor inkoop op de klok gaat van €90 cent naar €1,15.  Kopers krijgen wel meer korting op de transactieheffing. Dit wordt maximaal 17 cent (is nu 10 cent). Dit kan niet voorkomen dat inkoop op de klok duurder wordt, stelt Stuurgroep Lijnrijders Bedrijven (SLB).

Vrijdag vergaderde het bestuur van SLB en kwam tot de conclusie dat de nieuwe tariefvoorstellen van RFH als gevolg heeft dat een gemiddeld lijnrijdersbedrijf duizenden euro’s meer gaat betalen.

„Vooral de klokinkoop wordt duurder, wat een belangrijk onderdeel is van hun businessmodel, en dit heeft grote gevolgen”, zegt het bestuur van SLB in een verklaring. In het slechtste geval – voor lijnrijders die alles klokken – kan dit oplopen tot een stijging van 27% van de inkoopkosten.

SLB geeft aan dat ook de inkoop via het onlineplatform FloraMondo veel duurder wordt. Deze applicatie wordt veel als (voorraad)koppeling in webshops gebruikt.

Directe inkoop wordt veel goedkoper. In het tariefvoorstel voor klanten vervalt de transactieheffing in de directe handel (€0,51 voor bloemen en €0,90 voor planten).

Nieuw in 2018 is de minimumheffing voor het gebruik van de distributie. Maakt een klant minder dan 11 transacties (bloemen) per dag per kopernummer, dan geldt een minimumheffing van € 7,50. Maakt een klant minder dan zes transacties (planten) per dag per kopernummer, dan geldt tevens een minimumheffing van € 7,50. Deze minimumheffing is ongunstig voor kopers die weinig transacties maken.

SLB: „Als lijnrijders vertegenwoordigen we ongeveer €650 miljoen van de jaaromzet van Royal FloraHolland. De SLB maakt zich hard voor hun leden en de overige lijnrijders/ kleine exporteurs, om dit aan te kaarten bij RFH.”

 

2 REACTIES

  1. Kostenmaker /kostendrager is prima’ maar zorg wel eerst dat de cijfers correct zijn en laat eerst eens het huidige verdeel en logistiek proces van voor en na het veilproces onderzoeken. Zijn deze processen nog van deze tijd? Worden de kosten die gemaakt worden uiteindelijk wel eerlijk verdeeld? Om een voorbeeld te geven. De directe handel is uiteindelijk ontstaan en gefinancierd door het veilsysteem. Nu is er een nieuw systeem geboren: Klokvoorverkoop. Ook dit initiatief draait op de kosten en van de klok. Daarnaast holt het klokvoorverkoop het veilsysteem uit. Ik kan namelijk alles per 1 eenheid kopen wat bij het dagelijkse veilproces niet of nauwelijks mogelijk is (onterecht trouwens). De prijzen van het klokvoorverkoop zijn gebaseerd op de prijzen van de klok.

    Wat mij veel meer zorgen baat is het logistieke proces voor en na het veilen. FloraHolland is een logistiek bedrijf dat jaren achterloopt en waarbij de kosten enorm gestegen zijn. Is het dan terecht dat deze kosten doorbelast gaan worden naar de klant? Ik vergelijk de logistiek van de veiling met een ouderwets transportbedrijf dat nog met een bakfiets de spullen rondbrengt. Als ik als klant om 15:00 uur ‘s middags iets uit klokvoorverkoop bestel mag ik blij zijn als dit de volgende dag voor 12.00 uur binnen heb. Als ik in de ochtend iets koop op de klok mag ik blij zijn dit voor 14.00 uur binnen te hebben.

    Het logistieke proces is veel te traag en te duur. De veiling moet kunnen opereren zoals alle andere logistieke bedrijven als onder andere bol.com waar ik in de ochtend een artikel kan kopen van €1.00 wat dezelfde dag geleverd gaat worden zonder enige extra kosten.

    De veiling gaat flink investeren in ICT. Dat is prima, dan gaat het veilen waarschijnlijk nog sneller, maar dat gaat nu ook al redelijk snel. Het veilproces is vaak al om 9.00 uur klaar maar de bloemen worden dan nog steeds pas om 14.00 uur geleverd

    Nu gaat de veiling ook nog eens investeren in veilingkarren. Waarom? Uit onderzoek is gebleken als de logistiek verder geautomatiseerd wordt de huidige veilingkarren niet geschikt zijn en daar zit juist het knelpunt. Waarom wordt dan zoveel geïnvesteerd in een proces wat niet toekomstbestendig is?

    Als de veiling in staat is deze kosten en logistieke processen te beheersen dan komen de klanten vanzelf terug.

    Ron Hooyman, FloraPlus

  2. Dit noem men klok afbraak in plaats de klok te versterken
    als klok aanvoerder gaat je fors betalen en als koper gaat je ook meer betalen
    Het lijk er op dat de veiling van de klok af wil
    De grote leden gaan de dienst uit maken(bulkproducten)
    Maar ze hebben ook de kleine kweker nodig
    WAAR GAAN WE HEEN ??

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Voer alsjeblieft je bericht in!
Please enter your name here