De Boomkwekerij Praatplanten

Praatplanten

0

Marketeers vertellen het ons keer op keer, we doen het allemaal niet goed genoeg. Nu krijg ik sowieso als ondernemer de kriebels wanneer iemand mij vertelt wat ik niet moet doen. Nou ja,  eigenlijk krijg ik vooral de zenuwen als mensen me vertellen wat ik vooral wel moet doen.

Maar deze keer is de boodschap luid en duidelijk, het kan allemaal veel beter. En met 1% van onze omzet die we als boomkwekers aan marketing besteden, snap ik dat we voor de marketeers een gigantische groeimarkt zijn. Stel je eens voor dat elke boomkweker zijn marketingbudget naar 10% verhoogt. Wat een geld zouden die marketeers verdienen zeg.

Maar volgens die marketeers vertellen we het verhaal achter de plant niet. We moeten laten zien wat we doen, hoe we het doen, waarom we het doen, hoe vaak we het doen en ga zo maar door.  De plant moet meerwaarde krijgen door een verhaal te vertellen. ‘Wat vertelt die plant jou nu?’, vroeg een marketingdeskundige mij pas. Starend naar de beste plant die ik uit de kwekerij had getrokken, vroeg ik het me nog hardop af ook.

‘Die plant vertelt mij….’ Ik moest er toch even over nadenken. Een heleboel planten in de kas vertellen mij van alles: ‘ik heb water nodig, ik mag wel wat meer eten, ik heb het heet, er staat hier een indringer uit hetzelfde potje water te drinken en ga zo maar door’.

Maar die ene plant vertelde mij eigenlijk niet zoveel. Ja, dat ie er stevig uitzag en een vrolijk kleurtje had. ‘Wat kan de consument ermee?’ vroeg de marketeer vrolijk door. ‘Nou, de consument kan hem op de tuintafel zetten of in een pot op het terras,’ antwoordde ik. ‘Moet die consument hem nog speciaal behandelen?’, marketeers verzinnen de vragen echt in tienden van seconden. ‘Nee, terugknippen kan, maar hoeft niet’. ‘Geweldig!’ riep de beste man uit. Wat briljant! Kleur, gemak en houdbaarheid, alles ineen voor de consument van nu. ‘Verhip’ dacht ik: ‘is het zo gemakkelijk?’

Ja hoor, zo gemakkelijk vertelt die plant u van alles. En nu gaat mijn plant zijn verhaal vertellen aan de consumenten. Die hebben geen groene vingers, sterker nog, de meesten zijn er bang voor. Dus er moet behoorlijk worden gepronkt, opgevallen, overtuigd en gemakt. Maar dat geeft niet, want hij heeft een verhaal.

Zucht… mijn plant moet een verhaal vertellen. Zijn eerste woordjes? Bla, bla, bla…