Project ‘oneerlijke handel’ oogst nog geen klachten

Het LTO-project over oneerlijke handelspraktijken heeft tot nu toe geen enkele klacht in behandeling hoeven te nemen. De proef wordt wel voortgezet, samen met organisaties van de industrie en supermarkten.

De proef was bedoeld om incidenten als de kortingsbrieven van supermarkten uit 2013 tegen te gaan. Supermarkten legden met die brieven hun toeleveranciers kortingen op. Het project van LTO is erop gericht dat soort misbruik te signaleren en er in de vorm van een gedragscode oplossingen voor te vinden.

Maar sinds de start in 2013 is er niet één melding binnengekomen van dergelijke oneerlijke handel, meldt LTO-medewerker Klaas Johan Osinga in een weblog op de site van LTO. „Misschien komt dat door onbekendheid”, oppert hij. Daarom gaan de organisaties die meedoen aan het project de publiciteit zoeken in de hoop dat kwekers die met dergelijke praktijken te maken krijgen, de weg weten te vinden. Op www.lto.nl, onder ’gedragscode handelspraktijk’, staat hierover meer te lezen.