Rozensector heeft geen trek in collectieve promotie

    Het is niet gelukt om collectieve rozenpromotie richting consumenten volgens de bekende ’FPC-formule van Royal FloraHolland’ van de grond te krijgen. In verkennende gesprekken met grote veilingaanvoerders werd duidelijk dat stemmen over het promotieplan geen zin heeft.

    Het doel was promotie van rozen richting consumenten. Omdat de groep rozentelers (231 bedrijven in binnen- en buitenland) die afzet via Royal FloraHolland heel divers is in grootte, sortiment en afzetmarkt, bevatte het plan moderne en innovatieve mogelijkheden om verkoopresultaten van een actie te meten. Op basis van de uitkomsten kan dan lopende het promotieproject direct worden bijgestuurd.

    Diverse grote telers gaven al snel aan dat ze hun bedenkingen hadden bij het promotieplan. Zo is bijvoorbeeld niet iedereen actief in alle vier focuslanden, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland. Bovendien zou deelname voor sommige bedrijven een forse afdracht van de veilingomzet betekenen, soms zelfs meer dan €100.000.

    Verkennende gesprekken met 50 grote rozenbedrijven in binnen- en buitenland volgden. Overal waren voorstanders, maar het kamp ‘nee-stemmers’ was groter. Duidelijk werd dat zo’n 30% (in omzet) van de veilingomzet roos zeker tegen collectieve promotie is. Om de collectieve gewaspromotie via de zogenoemde FPC-formule in te laten gaan, moet minimaal tweederde van omzet van een gewas bij Royal FloraHolland voor het plan stemmen. Als dat zo is, dan betaalt de gehele groep. Insteek was een jaarlijkse afdracht van 0,2% over de omzet. Voor promotie van roos richting consumenten zou dan jaarlijks €1,4 miljoen beschikbaar komen.

    Door de respons van de grote bedrijven heeft Royal FloraHolland samen met de FPC-roos op besloten dat een stemming onder alle rozenbedrijven niet zinvol is. Promotie richting consumenten is nieuw voor de rozensector. De telers verenigd in Rosebrandt richten zich op bloemisten. Promotie voor bijvoorbeeld de cultivars Avalanche+ en Red Naomi! Is eveneens B2B (business to business)-marketing.

    guest
    1 Reactie
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    ron hooyman
    ron hooyman
    6 jaren geleden

    Ik snap het wel en ik vraag mij ook af waar Flora Holland mee bezig is
    hoe kan je nu specifiek 1 product promoten ? Flora Holland zou bezig moeten zijn voor alle leden /productgroepen. Product promotie van 1 productgroep gaat altijd ten koste van een andere productgroep. Ook ik zie hier de waarde niet van in.
    Als Flora Holland dan zo graag de consument wil bereiken waarom zijn ze dan gestopt met bv de Bloemencorso een zeer groot bereik bij publiek en bekend in vele landen.