Transporteurs pleiten voor landelijke regels vrachtwagenverbod binnensteden

    Steden moeten niet allemaal verschillende regels gaan hanteren voor de toegang van vrachtwagens en bestelauto’s tot hun binnenstad. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex waarschuwen voor een lappendeken aan regels en roepen politici in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op tot uniforme landelijke regels te komen.

    Als voorbeeld noemen de brancheorganisaties de steden Delft en Maastricht die onlangs met eigen regels zijn gekomen voor de milieuzone in hun binnenstad. Winkels – waaronder bloemenwinkels – moeten bevoorraad worden, maar het is voor bedrijven ondoenlijk om goed op de hoogte te zijn van de regels wanneer die voor elke stad anders zijn, zo stellen TLN en Evofenedex.

    In Delft kost het transportbedrijven vanaf 1 mei €85 per jaar om met een vrachtauto van meer dan 3.500 kg de binnenstad in te gaan. Dit is de eerste stap in de plannen van Delft. Jaarlijks kunnen de kosten voor de toegang tot de stad gaan stijgen. Hoewel TLN en Evofenedex hebben meegepraat over de plannen van de gemeente Delft, zijn ze het uiteindelijk niet met de gemeente eens over de manier waarop er schoner en minder vrachtverkeer in de binnenstad moet zijn.

    De gemeente Maastricht neigt ernaar alleen voertuigen tot de binnenstad toe te laten met een zogeheten milieusticker, een variant die al langer in Duitsland bestaat. Binnenkort komen dieselauto’s van vóór 2006 alleen nog maar de binnenstad in met zo’n sticker, die ongeveer €7,50 gaat kosten. TLN en Evofenedex hebben er meermaals bij de gemeente Maastricht op aangedrongen af te zien van zo’n milieuvignet.

    Landelijk beleid
    De transportorganisaties wijzen op landelijke afspraken die zijn gemaakt tussen ministeries, gemeenten, ondernemers en de transportsector over de spelregels voor het invoeren van ’milieuzones’. Deze afspraken zijn vastgelegd in het landelijke convenant ’Stimulering schone vrachtauto’s en milieuzonering’. Met plaatselijke regels zoals in Maastricht en Delft, lijkt er volgens TLN en Evofenedex alsnog een wildgroei te ontstaan, wat volgens hen indruist tegen afspraken in het regeerakkoord hierover.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties