Aanpak bekende thema’s arbeidsmarkt meer gestructureerd

    De visie Arbeid van LTO Glaskracht Nederland is na een jaar inventariseren, inzichtelijk maken en polsen bij de achterban door het bestuur op 7 februari vastgelegd. De visie, omgedoopt tot Arbeidsmarktbeleidsplan 2018, bevat geen nieuwe thema’s, maar ze zijn wel voor het eerst vastgelegd in drie domeinen met werkgroepen: Arbeidsmarkt en Onderwijs, Cao en Sociaal, financiële en economische zaken van het werkgeverschap.

    „De krapte is voelbaar en de concurrentie om mensen en talent neemt toe. Dit vraagt om een gerichte en krachtige aanpak. Met deze visie wordt de sector meer een spelbepaler dan een speelbal als het gaat om het gaat om arbeid en arbeidsomstandigheden”, aldus Peter Loef, beleidsspecialist arbeid.

    Bij samenstelling van de werkgroepen wordt er zo veel mogelijk gestreefd naar een verbinding met de verschillende teelten en de regio’s te leggen. Cruciaal volgens Loef, onder meer met regionale werkgeversservicepunten. Andere verbeterpunten zijn: alle projecten tussen onderwijs en bedrijfsleven beter op elkaar afstemmen en een beter luisterend oor zijn voor potentiële jonge werknemers. Hoe kijkt de huidige generatie Z aan tegen de sector?

    Veel activiteiten

    Elk jaar worden veel activiteiten ontplooid. Het gaat hierbij niet alleen om de activiteiten van LTO Glaskracht Nederland alleen, maar ook om activiteiten van de regionale organisaties. Immers, ook activiteiten die door anderen worden uitgevoerd zoals door het Mobiliteitscentrum, Kasgroeit, de stagestimulator, Stigas, het Centrum voor Innovatief Vakmanschap, de werkgeverslijn land- en tuinbouw, zijn gestart vanuit de sectorale doelstellingen. Ook zijn er lijnen naar de Stichtingen Onderwijs Bedrijfsleven (SOB’s) en de Stichting Gezond Beleid.

    De inventarisatie laat zien dat er ontzettend veel energie in de sector is en ook dat er nog veel te winnen is als het gaat om het verbinden van de projecten en door extra inhoudelijke support te geven waar dat gewenst is.

    Acht doelstellingen

    In het plan zijn acht doelstellingen geformuleerd. Per doelstelling worden concrete activiteiten benoemd. De doelstellingen zijn:

    • Het sectoraal imago als ‘goed werkgever’ bevorderen;
    • Instroom en doorstroom in het groene onderwijs bevorderen;
    • Onderwijs en bedrijfsleven waar mogelijk en waar nog nodig bij elkaar brengen:
    • Vacaturevervulling stimuleren:
    • Leden waar mogelijk en naar behoefte ondersteunen bij hun personeelsbeleid;
    • Daar waar nog nodig bewustwording creëren van het belang van goed werkgeverschap;
    • Krachtige lobby en inbreng in landelijk en sectorale wetgeving en –beleid;
    • Werken aan het opbouwen en onderhouden van het imago autoriteit te zijn op het gebied van de sectorale arbeidsmarkt en onderwijs.

     

     

     

     

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties