Anthos krijgt EU-subsidie voor promotie bolgewassen in VS

    Brancheorganisatie Royal Anthos heeft een Europese subsidie van 1,55 mln. euro ontvangen voor een promotieprogramma bloembollen en bolbloemen in de Verenigde Staten. De begroting van het 3-jarige programma is €1,95 miljoen. Royal Anthos draagt zelf de resterende 20% bij.

     

    De Verenigde Staten zijn voor de Nederlandse afzet van bloembollen de grootste afzetmarkt. Jaarlijks gaan er ongeveer 1 miljard bloembollen naar toe voor droogverkoop/gebruik in tuinen of broeierij. Van dat totaal is  45% tulp. De Amerikaanse afzetmarkt staat enigszins onder druk, vertelt Henk Westerhof, voorzitter van de Koninklijke Handelsbond voor Boomkwekerij- en Bolproducten (Royal Anthos). „Daarom hebben we april 2019 samen met promotieorganisatie Ibulb een plan geschreven om mee te doen bij de Europese regeling voor voorlichtings- en afzet bevorderende acties van landbouwproducten. Dat plan is najaar 2019 goedgekeurd. Op 1 februari 2020 gaan we in de Verenigde Staten beginnen met het 3-jarig promotieprogramma: ’Flower Bulbs from Europe make you bloom’. Het eerste evenement is 7 maart  in San Francisco, waar o.a. met de aanleg van een pluktuin, bestaande uit 100.000 tulpen, de eerste Flower Bulb Day wordt gevierd.”

    Derde pluktuin

    De vakorganisaties Anthos en Ibulb organiseerden voorgaande twee jaren uit eigen middelen al tulpenpluktuinen in San Francisco. Toen nog onder de naam ’American Tulip Day’ , waarbij eveneens 100.000 tulpen (Hollandse bollen, gebroeid in de VS) gratis te plukken waren op het Union Square.

    Westerhof: „Toen hadden we als jaarbudget voor promotie van bolgewassen in de VS jaarlijks ongeveer 1,5 ton beschikbaar. De totale begroting voor nieuwe, 3-jarige programma is € 1,95 miljoen. Het is door de Europese Commissie geselecteerd onder het Werkprogramma 2019 en wordt voor 80% gefinancierd door de EU, terwijl Royal Anthos voor de resterende 20% zorgdraagt. Jaarlijks hebben we nu dus meer te besteden. We kunnen meer doen. Bijvoorbeeld via persreizen en consumenten en media nog meer activeren en leren via social media, radio en televisie. Naast de pluktuin op 7 maart komt er nog een event voor promotie van lelie en bol-op-pot. Activiteiten zullen gericht zijn op regio’s. Niet overal is het klimaat geschikt voor het planten van bollen in tuinen.”

    Drie doelstellingen

    Het 3-jarig promotieprogramma: ’Flower Bulbs from Europe make you bloom’ heeft drie doelstellingen:

    1. Bewustwording creëren met het oogmerk om meer Amerikaanse huishoudens te herinneren aan het aankoopmoment van een breed assortiment bloembollen en bolbloemen;
    2. Het kennisniveau verhogen over het gebruik van bloembollen in de tuin, bloembollen op pot en bolbloemen, zoals tulpen en lelies;
    3. Verhogen van de export van bloembollen naar de VS.

    Voor de uitvoering van de beide mediacampagnes zal worden samengewerkt met het Amerikaanse PR bureau, de Garden Media Group.

     

    Europese bloembollen

    Het gros van de vanuit Nederland richting de VS verhandelde bollen gaat traditioneel naar broeiers in de VS, de rest is droogverkoop, dus voor gebruik in tuintjes en bij particulieren.

    Het programma richt zich formeel op de bevordering van de afzet van Europese bloembollen in de Verenigde Staten. Het contract in het kader van de Europese regeling voor voorlichtings- en afzet bevorderende acties van landbouwproducten is onlangs ondertekend door Westerhof en Johan Maas, plaatsvervangend algemeen directeur bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties