Assortiment belangrijker, prijsaspect minder belangrijk voor hovenier

    Het aantal leveranciers waar een hoveniersbedrijf regelmatig zaken mee doet, is sinds enkele jaren toegenomen. Bedroeg het gemiddeld aantal leveranciers in 2018 nog ruim 13, inmiddels is dit gestegen tot 17,5 regelmatige leveranciers.

    Dit blijkt uit het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2022 van marktdata.nl. Zowel bij het aantrekken als bij het afstoten van een nieuwe regelmatige leverancier zijn prijsaspecten minder belangrijk geworden. De hoofdreden om voor een bepaalde nieuwe leverancier te kiezen, is in de meeste gevallen terug te voeren op het assortiment en leveringen/voorraad.

    Snelle levering belangrijker

    Bij het aantrekken van een nieuwe leverancier is een goede, snelle levering en het op voorraad zijn van producten belangrijker geworden ten opzichte van eerder onderzoek. De prijsstelling als hoofdmotief is juist minder belangrijk geworden. Ten opzichte van het jaar 2012 is het aandeel van de prijsstelling als hoofdmotief om voor een bepaalde leverancier te kiezen met 28% afgenomen.

    Ook consument minder prijsgericht

    Overigens blijkt uit een big data analyse van het online zoekgedrag dat ook de consument minder prijsgevoelig is geworden op het gebied van hoveniers en tuinonderhoud. Ten opzichte van de ontwikkeling van het totale zoekvolume op het gebied van hoveniers en tuinonderhoud, is de ontwikkeling van het zoekvolume van prijsgerichte zoekopdrachten de afgelopen paar jaar behoorlijk achter gebleven. Daarmee lijkt de consument relatief gezien minder prijsgericht te zoeken en dus ook minder prijsgericht te handelen. In het jaar 2021 is er sprake van stabilisatie.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties