Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends Bas Rensen: „Eigen farms zijn een meerwaarde”

    Bas Rensen: „Eigen farms zijn een meerwaarde”

    0

    Bas Rensen staat al 16 jaar aan het hoofd van Flamingo Flowers in Honselersdijk. Het is één van de twee bedrijven die aan Tesco mag blijven leveren. Dit jaar gaan er vanuit Flamingo Flowers 50% meer bloemen en planten richting Engeland.

    Een tenderproces van 18 maanden. Hoe heb je dit ervaren?

    „Wij leveren al 20 jaar bloemen en groenten van eigen farms en partnerkwekers aan Tesco. Tesco wilde terug van drie naar twee leveranciers. Dit heeft te maken met verticale integratie, partnership voor de toekomst, consumentendata en vernieuwing. Als je in zo’n tenderproces zit, wil je natuurlijk winnen. Tesco is voor ons een grote klant. Wij respecteren onze concurrenten, maar geloven in de punten die wij en Tesco belangrijk vinden.”

    Waarom viel de keus op Flamingo?

    „De meerwaarde van ons bedrijf zit ’m in het feit dat wij eigen farms hebben. In Kenia hebben we 1.685 hectare, waar we voornamelijk rozen en groente telen. De peulvruchten leveren wij ook aan Tesco. In Zuid-Afrika hebben we ook een teeltlocatie en daar staat 20 hectare chrysanten. Doordat we zelf telen en verpakken, hebben we van het begin tot het eind controle over de supply chain. Dat vindt Tesco belangrijk.”

    Benieuwd naar het hele verhaal? En wat Nederlandse kwekers voor het bedrijf betekenen? Lees het in Vakblad voor de Bloemisterij nummer 39, dat op 25 september verschijnt.

    Het artikel is ook in ons digitale magazine te lezen.

    Cindy van der Zwet
    Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

    Reageer op dit artikel

    avatar