BELEVING behaalt zilveren certificaat duurzame bloemist

    Bloemenspeciaalzaak BELEVING in Soest heeft het zilveren certificaat van de Barometer Duurzame Bloemist in de wacht gesleept. Binnen één maand lukte het de eigenaren Herco en Diane van Loon om zich te certificeren.

    ‘Met het certificaat kunnen we meetellen in het duurzame inkoopbeleid van bedrijven, organisaties, instellingen’, zegt eigenaar Herco van Loon trots. BELEVING richt zich op het hoge segment en voor een groot deel ook op de zakelijk markt. Het certificaat biedt de garantie dat de bloemisten duurzaam ondernemen en bloemen en planten met het EKO-keurmerk en het MPS-A of Fairtrade Max Havelaar label inkopen. Ook biedt de barometer de garantie dat op jaarbasis een percentage ingekochte bloemen en planten duurzaam is. Voor de status zilver is dit gemiddeld 30 procent. ‘Het doel is dit binnen een jaar naar 50 procent te brengen oftewel het gouden certificaat te halen’, zegt Herco. ‘Maar dan moet het aanbod bij de kweker en de groothandel wel groter worden. Niet alle kwekers vermelden dat zij duurzaam zijn, terwijl deze wel een keurmerk hebben behaald.’

     In één maand

    Het duo certificeerde zich in slechts één maand. ‘We waren al heel ver op het gebied van duurzaamheid. Met enkele kleine aanpassingen, zoals meer LED-verlichting en het gebruik van ecologische schoonmaakmiddelen konden we het certificaat in ontvangst nemen.’ Ook kocht de winkel afgelopen zomer al meer biologische bloemen in, waarover ze tevreden zijn.

    Het bloemistencollectief FloraNL nam het administratieve deel uit handen; dit is een landelijke organisatie die staat voor samenwerken, innovatie en duurzaamheid. In samenwerking met FloraNL biedt BELEVING een online systeem voor bestelgemak en online facturatie.

    Bron en foto: BELEVING/FloraNL

    guest
    1 Reactie
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    michel v bezeij
    michel v bezeij
    6 jaren geleden

    het is voor ons niet te controleren,
    ook hier word gesjoemeld net als met de bloemen ,
    waarom geen data s op de bloemen die we kopen,
    hebben we daar geen recht op, net als in de super markten
    op veel verse producten staan data s