Waar blijven de charters voor Colombia en Ecuador?

    Charters, waar zijn jullie? We hadden nog wel zo goed voorverkocht, en ook het aanbod was breed en voortreffelijk voor de kerst. Maar opnieuw is het tekort aan luchtvrachtruimte de grote kwelgeest van dit seizoen. Wat het klapstuk van een geslaagd 2017 had moeten worden, is helaas geëindigd in een teleurstelling. Een taart zonder kers.

    Toegegeven, kerst is vanwege zijn korte, heftige piek en de krapte op de luchtvrachtmarkt traditiegetrouw een lastige bloemendag op de kalender. Maar na de positieve campagnes van 2015 en 2016, hielden we hoop dat de kerstpiek ook dit jaar voorspoedig zou verlopen. Goed aanbod, goede vraag, maar helaas dus wederom te weinig luchtvrachtcapaciteit om alles op tijd vervoerd te krijgen.

    Er is geen enkele maatschappij die bereid gevonden is om extra vluchten in te zetten. De een heeft geen toestellen beschikbaar. De ander geen crew. En dan is er nog het probleem van de concurrentie op de kerstpakkettenmarkt. De airlines verdienen helaas meer aan het bezorgen van nespresso-apparaten en mobiele telefoons, dan met het importeren van een ordinair bosje gyps of rozen uit Zuid Amerika. Geen extra vluchten dus. Maar dat het dan ook nog gaat sneeuwen in Nederland en enkele andere vliegtuigen met pech langs de kant blijven staan, dat lijkt op Murphy’s Law.

    Terwijl we dus op routes naar Europa en Noord-Amerika de grootste moeite hebben om aan voldoende ruimte te komen, daar gebeurt op routes naar Australië juist vaak het tegenovergestelde de laatste tijd: hoe houden we de ruimtes vol? Wat is er aan de hand?

    De Australische PD heeft onlangs geconstateerd dat het aantal levende organismen in importzendingen wel erg hoog is de laatste tijd. En dat moet veranderen, aldus het orgaan. Gebeurt dat niet, loopt het productieland de kans zijn exportpermit voorgoed kwijt te raken. En dan zijn we nog verder van huis! Met name trips, als vector voor ziekten, is berucht om de overdracht.

    Sinds deze waarschuwing controleren de Ecuadoraanse inspecteurs strenger dan ooit. En wel op het vliegveld, zodat dozen die afgekeurd worden, onmogelijk nog dezelfde avond vervangen kunnen worden. Consequentie: halflege luchtvrachtplaten. En dat terwijl we ironisch genoeg de ruimtes juist zo hard gebruiken kunnen.

    Victor van Dijk,

    Arae manager Zuid-Amerika, FleuraMetz

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties