Deal KLM en FloraHolland in bloementransport: Holland Flower Alliance

    Royal FloraHolland, Schiphol Cargo en KLM Cargo hebben de Holland Flower Alliance (HFA) opgericht. Deze alliantie moet via een verbeterde logistiek, met name uiteraard via luchtvracht, de handel in bloemen en planten uitbreiden en weggelekte handel terughalen. Door dit pact moet de Aalsmeer-regio wereldwijd de status blijven houden van voornaamste marktplaats voor bloemen en planten.

    Dit laat Greenport Aalsmeer weten. Volgens de greenport zijn de ‘partijen zijn allemaal marktleider op hun terrein en samen vormen ze een speler van formaat in het aanbieden, vervoeren en overslaan van kwalitatief hoogwaardige sierteeltproducten via een fijnmazig netwerk van routes van en naar honderden bestemmingen wereldwijd’. Het aantrekkelijk maken van de Aalsmeer-regio is onder meer nodig, doordat bijvoorbeeld steeds meer buitenlandse aanbieders uit bijvoorbeeld Afrika, Latijns-Amerika en Israël hun bloemen niet naar Schiphol sturen, maar naar andere luchthavens als Luik en Frankfurt.

    Coen Meijeraan, manager public affairs van FloraHolland, laat in de verklaring weten dat KLM Cargo heeft toegezegd dat zij in de sierteelt groeipotentie zit. ,,Er wordt zelfs meer capaciteit op de bloemenroutes toegevoegd.” KLM gaat drie Boeings speciaal inzetten voor het vervoer van bloemen en planten naar de bloemenmarkten waar ze op vliegt, met name Oost-Afrika en Zuid-Amerika. De rest van de wereld gaat worden bediend via vervoer in de vrachtruimte van passagiersvliegtuigen of anders de partners van KLM, zo melden de partijen.

    Binnen de alliantie is afgesproken regelmatig met elkaar te overleggen om de logistieke keten verder te optimaliseren. Hierbij wordt gekeken of een ideale keten kan worden gevormd voor de kwetsbare sierteeltproducten. Zo gaat de HFA onder meer onderzoeken of een standaard voor de verpakkingen kan worden ingevoerd. Ook worden de IT-systemen op elkaar afgestemd via een platform waarop alle spelers worden aangesloten.

    Ook de marketing -om zich te presenteren als dé Europese hub voor sierteeltproducten – wordt actief opgepakt, benadrukt de HFA. Daarbij is onder meer als doel gesteld om de tarieven te verlagen en te investeren in de samenwerking met de douane en de NVWA.

    guest
    1 Reactie
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Marc Van den Broeck
    Marc Van den Broeck
    6 jaren geleden

    Weet je ook waarom men Luik pakt? Bekijk de EU richtlijnen en de Columbia handel soorten die niet ingevoerd mogen worden lopen juist voor die reden langs die route of denk je dat de VBA en Schiphol met het OM dit niet weten?