‘Detailhandel boert goed, wel verschil tussen winkels’

    De omzet in de detailhandel is tot mei hoger uitgekomen dan in 2020, maar de sluiting van niet-essentiële winkels heeft tot gevolg dat de omzetgroei tussen de subsectoren sterk uiteenloopt. De sector als geheel ligt ook boven het niveau van 2019, blijkt uit het rapport ‘Eerste halfjaar geeft wisselend beeld binnen detailhandel’ van ABN AMRO.

    Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwam de omzet in de eerste vier maanden van dit jaar 8% hoger uit dan in 2019, het jaar waarin de pandemie nog ver weg was. Deze groei wordt vooral gestuwd door een hogere online-omzet en hogere omzetten bij supermarkten, voedingsspeciaalzaken en drogisterijen. Webshops zijn met een omzettoename van 70% ten opzichte van vorig nog verder in omvang toegenomen, terwijl ze vorig jaar ook al 25% meer omzetten.

    Sluiting niet-essentiële winkels

    De groei van totale omzet van de sector werd wel gedrukt door de lagere omzetten in de verplicht gesloten niet-essentiële winkels. Zo werden kledingwinkels en schoenenzaken hard geraakt. Ook fysieke elektronicazaken hadden het zwaar.

    Faillissementen

    Het aantal faillissementen in de detailhandel is dankzij de steunmaatregelen vanuit de overheid, zoals de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) en de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), relatief laag. In de eerste vier maanden van 2021 staat de teller op 105 faillissementen. Vanwege de verlenging van de TVL tot en met september 2021 zal het aantal faillissementen in het derde kwartaal ook laag blijven. De verwachting is dat met het afbouwen van deze steun na september het maandelijks aantal faillissementen aan het einde van 2021 weer toeneemt.

    Opheffingen

    In de detailhandel lag het aantal opheffingen vorig jaar duidelijk hoger dan in voorgaande jaren. Meer dan normaal besloten ondernemers dus om de bedrijfsactiviteiten te staken. Toch lag in het eerste kwartaal van dit jaar het aantal opheffingen lager dan in de voorgaande twee jaar. Het lijkt dus dat de meeste detailhandelaren door de zwaarste tijd heen zijn.

    Bron: ABN AMRO | Foto: Shutterstock

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties