Directeur Siemerink: Keukenhof is er voor telers

    Keukenhof is het platform voor promotie van de sierteelt, vindt directeur Bart Siemerink. „Keukenhof is er dus voor de telers. Gelukkig weten ze ons steeds beter te vinden.”

     

    Thema van Keukenhof 2017 is Dutch Design. Bezoekers zullen er van 22 maart tot en met 21 mei aan worden herinnerd via een bloemenmozaïek van Mondriaan, de aankleding van de tentoonstellingen, de inspiratietuinen, een Kip caravan, een Daf 33 en een stoel van Rietveld. Maar ook de tulp, potcelosia, fatsia, lelie en diverse andere siergewassen kan je zien als Dutch Desing, vindt directeur Bart Siemerink. Drie vragen bij de opening van het park:

     

    Wat is er de afgelopen 10 maanden gebeurd?

    „Heel veel. Het nieuwe entreegebouw is af, net als het nieuwe gebouw voor de medewerkers. Ook de entree en de trap naar de toiletten van het Oranje Nassau Paviljoen zijn veranderd. Het voormalige personeelsonderkomen is gesloopt en van het oude kantoor staat alleen nog de entree die er 68 jaar geleden is neergezet. Omdat die gebouwen verdwenen konden we het openbare gedeelte van het park met 3 ha vergroten. Er is dus veel geïnvesteerd. Ik zeg niet hoeveel. Hou het er maar op dat we uitgeven wat we hebben en als het moet gaan we extra sparen. De inkomsten komen voor 85% uit de entreegelden. We zijn een gezond bedrijf met 43 vaste medewerkers die jaarrond voor Keukenhof actief zijn. Op topdagen hebben we 1.100 medewerkers.”

     

    Hoe ziet het park er dit jaar uit?

    „Het park is weer mooier geworden. We blijven investeren in onderhoud en aanplant. De 7 miljoen bollen zorgen jaarlijks voor veel bloemenpracht. Middels preparatie en sortimentskeuze is de bloei nog meer gespreid over de 8 weken die we open zijn tussen 22 maart en 21 mei. De binnententoonstellingen zijn nog diverser en verrassender dan voorgaande jaren. Nieuwe gewassen als potcelosia en diverse potplanten zijn erbij gekomen. Met lelie gaan we nog meer uitpakken. We zijn het showvenster van de sierteelt. Dan moet je blijven vernieuwen. Steeds meer sierteeltbedrijven helpen ons daar bij.”

     

    Op welk bezoekersaantal hoopt u?

    „We plannen op 1 miljoen bezoekers. Zijn het er minder, dan schalen we af. We blijven voorzichtig en conservatief. De begroting blijven we daarom baseren op 0,8 miljoen bezoekers. Afgelopen drie jaar waren het er steeds ruim een miljoen bezoekers, maar dat is geen garantie. We zijn afhankelijk van het weer en van een onvoorspelbare wereld. Er is nog een kaart voorverkocht, alleen voucherovereenkomsten zijn gesloten. De signalen die we krijgen vanuit de reiswereld en hotels zijn hoopgevend.”