Dit betekent de nieuwe labelactie van CC

    De geplande labelactie van Container Centralen is opnieuw een operatie om de CC-pool zuiver te houden, maar wat betekent dat voor gebruikers van CC-karren?

    CC TAG5 zoals CC de vijfde labelactie heeft genoemd, zal volgens Barto Cleton van CC geen andere manier van werken inhouden. Het is wel weer een operatie, want alle 20.000 klanten in Europa ontvangen voor al hun CC-karren onder CC-contract nieuwe labels. Het gaat dus weer om enkele miljoenen labels.

    CC verstuurt de labels eind dit jaar naar klanten, met daarbij instructies. „We adviseren om het nieuwe label naast het huidige rode label te hangen”, zegt Cleton. Het nieuwe heeft een andere kleur, maar welke dat is, blijft nog geheim tot het moment van de labelactie. „Om te voorkomen dat ze worden nagemaakt.”

    In hoeverre komt fraude met CC-karren nog voor? „Er zijn nog steeds CC-karren in omloop waarvoor geen poolfee wordt betaald”, antwoordt Cleton. Een labelactie om de zoveel jaar, is volgens hem om verschillende redenen nodig. „Valse labels zijn één reden. Daarnaast is er bijvoorbeeld verlies van karren, karren die bijvoorbeeld achter op een tuincentrum staan en door een verkeerde gebruiker worden meegenomen. Of karren gaan verloren als gevolg van faillissementen in de keten.”

    Onvoldoende draagvlak voor stalen platen

    Hoe staat het met de stalen platen genaam CC Solid? „Daar blijkt toch onvoldoende draagvlak voor om die nu in de markt te introduceren. We hebben aan verschillende marktpartijen hun mening over CC Solid gevraagd”, aldus Cleton. „De techniek voor het ontwerp hebben we nog wel; we kijken nog of we die kunnen gebruiken.”

    CC gaat wel door met een reparatiequotum voor houten platen. Eerst werd nog 100% van de platen onder contract gerepareerd, maar omdat ook platen die niet onder contract zijn werden aangeboden voor reparatie door CC, is dit jaar een quotum van 40% ingevoerd. „Dat leidt nu tot meer CC-platen die klanten onder contract hebben, dus dat is goed.”

    Volgend jaar gaat het reparatiequotum verder omlaag, naar 20%. „Dat leidt nu tot meer aandacht voor kwaliteit van ontvangen platen en tot meer CC-platen die klanten onder contract hebben, dus dat is goed.”

    Since 2000 Arno Engels has been editor of De Boomkwekerij, Dutch magazine for hardy nursery stock. Since 2018 he is also Floribusiness editor. He was brought up connecting with horticulture, studied horticulture and worked at several nurseries in the Netherlands, United Kingdom and New Zealand.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties