Diversiteit is een strategie voor zomerbloementeler

    Met een breder sortiment spreid je risico’s, dat is bekend. De juiste mix bepalen is een continu proces. Groot voordeel bij zomerbloemen: er is keuze genoeg.

    Is diversiteit een strategie? Met dat thema als vertrekpunt organiseerden Summerflowers, het collectief waar 73 zomerbloementelers bij zijn aangesloten, en veredelaar/vermeerderaar Evanthia woensdag 10 juli samen een vakbijeenkomst op het zomerbloemenbedrijf Van Aert Flowers in Breda. Het  thema werd als eerste toegelicht door de teler zelf. Corne van Aert schat dat hun bedrijf de afgelopen decennia minstens 40 soorten zomerbloem heeft geteeld. Soorten vielen af vanwege te lage rendementen, teeltproblemen of na optimalisatie van teeltschema’s.

    Astilbe hoofgewas Van Aert Flowers

    Inmiddels is astilbe het hoofdgewas met 20 ha voor de bloementeelt en 7 ha voor vermeerdering. Rond die specialisatie – wij zijn groot met een klein gewas, zegt Van Aert – is er op de resterende 15 ha ruimte voor teelten als pioen, alchemilla en chelone. „Met pioen zitten we qua areaal aan het maximum. Meer arbeid kunnen we in die drie weken oogst niet aan met ons eigen personeel. We blijven wel ook bij pioen voortdurend zoeken naar nieuwe cultivars”, gaf de teler aan.

    Cultivarkeuze

    Diversiteit is dus ook te realiseren via de cultivarkeuze in een gewasgroep. En Van Aert vertelde dat hij met zijn astilbe een bredere  afzetmarkt ontwikkelde toen hij in staat was om van sommige cultivars met grote partijen retailers te beleveren. „Met dicentra richt ik met juist niet op retailers en massa. Met dat gewas ben ik de enige in Nederland.”

    Henk van den Berg van SummerFlowers vulde aan je met een breed sortiment zomerbloemen risico’s spreidt en meer teeltkennis nodig hebt. „Zorg dat je in steeds een product teveel hebt. Dan kan je blijven selecteren en het minst presterende gewas laten afvloeien. Blijf zoeken naar nieuwe dingen, informeer jezelf bij collega’s, veredelaars en  handelaren. Let bij je keuze’s wel continu op alle kosten en calculeer leergeld in.”

    Heel veel keuze

    Nico Grootendorst, eigenaar van Evanthia, legde uit dat er feitelijk heel veel keuze is bij zomerbloemen. Het is vooral de kunst om juist dat er uit te pikken dat past bij jouw bedrijf, afzetmarkt etcetera. Evanthia kan desgewenst samen met telers de marketing van nieuwe gewassen oppakken. Dat doet ze bijvoorbeeld al met potzonnebloemen (Sunsation) en brassica (Empire-serie).

    Normale prijzen

    Lex Beeloo van handelsbedrijf Hilverda De Boer vermelde dat hij graag een breed sortiment bloemen vermeld in de nieuwsbrief die hij twee keer per week naar zijn relaties stuurt. Noviteiten zijn zeer welkom, maar wel voor normale prijzen. Een paar containers aanbod van iets nieuws kan voldoende zijn. Als het maar wel minimaal drie weken beschikbaar is. Dit in verband met hervraag. „Communiceer goed en tijdig over het aanbod. Zorg sowieso voor goede relaties met je afnemers. En stuur ook zo vroeg mogelijk een EKT-bericht (Electronische Klok Transactie) over zo’n noviteit. Dan kan het in de webshop mee.”

    Beeloo adviseerde de telers om de marktpotentie van noviteiten zorgvuldig te testen. Dat kan in samenwerking met Hilverda De Boer. Is er potentie, zorg dan dat je product zo snel mogelijk voor een breed koperspubliek beschikbaar is. Niet wegzetten bij een commissionair, maar veilen, gaf hij als advies.

    Onderstaande foto’s zijn deels van Jan de Boer, handelsbedrijf Barendsen

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties