Douane verwacht oponthoud in Mainport Rotterdam door brexit

    De eerste vier tot zes weken van 2021 gaan gepaard met oponthoud en opstoppingen in en rond Mainport Rotterdam. Tientallen vrachtwagens en busjes op weg naar het Verenigd Koninkrijk stranden, omdat die niet op tijd zijn aangemeld of niet beschikken over de benodigde douanedocumenten. Naar verwachting beschikt een op vier van de vervoerders naar het Verenigd Koninkrijk niet over alle juiste documenten.

    Dat concludeert Douane op basis van een inventarisatie van gegevens over de gevolgen van brexit voor het goederenverkeer met het VK. De inventarisatie is gedaan onder ferryterminals, havenautoriteiten en bij de Douane-systemen zelf. 

    „Ondanks de gerealiseerde voorzieningen en het vele voorbereidende werk van Douane en andere partijen in de haven, is er oponthoud”, zeg Nanette van Schelven, directeur-generaal van Douane.

    Geen toegang

    Vervoerders die hun lading niet op de juiste manier van te voren hebben aangemeld bij het communitysysteem in de haven krijgen geen toegang tot de ferryterminals. Ze worden doorverwezen naar speciaal daarvoor ingerichte noodparkeerplaatsen. Op de tijdelijke parkeerplaatsen kunnen de vervoerders alsnog de documenten in orde maken. Om filevorming op het wegennet rondom de zeehavens te beperken, zijn verkeerscirculatieplannen door Rijkswaterstaat opgesteld. Bij filevorming treden die onmiddellijk in werking.

    De Douane gaat in de eerste weken van januari in crisismodus werken. Net als de samenwerkende partijen in de haven. Help- en servicedesks van Douane houden rekening met een toename van het aantal vragen. Er zijn afspraken gemaakt tussen alle betrokken servicedesks over het beantwoorden van vragen van vervoerders. Ook zijn andere maatregelen genomen zoals ruimere openingstijden en extra personeel om problemen op te lossen.

    900 nieuwe douaniers

    „Op de gevolgen van brexit die we kunnen voorzien, zijn we zo goed mogelijk voorbereid”, zegt Van Schelven. De Douane is klaar voor een forse toename van de aangiftevolumes, een forse toename van het aantal douaneklanten en meer reizigersbagage waarop douanetoezicht nodig is.

    Ook de inrichting van de douanesystemen voor nieuwe grensprocessen bij de ferry’s van en naar het VK is aangepast aan de nieuwe situatie. Ruim 900 nieuwe douaniers zijn geworven en opgeleid speciaal voor brexit. Er worden voortdurend oefeningen gehouden op de ferryterminals, samen met ferrymaatschappijen, havenbedrijven, inspectiediensten en andere instanties. Ook is geïnvesteerd in extra werkplekken, uitrusting, controlemiddelen en zijn nieuwe controlelocaties op de ferryterminals gerealiseerd.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties