Goedkoopzaamheid

    Ik ben Duurzaamste Hovenier van 2018 geworden, samen met Rozenveld Hoveniers. Een hele eer! Lopende over de Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg merk ik dat duurzaamheid soms wel en soms nog helemaal niet leeft in onze groene sector.

    Als ik terloops bij een groothandel informeer naar duurzaam geteelde beplanting, lijkt het alsof men er nog nooit over nagedacht heeft: „Tja, daar moeten wij zelf dan ook naar op zoek gaan!” Hoe kan het dat in supermarkten een afdeling met duurzame levensmiddelen heel gewoon is, maar dat in het doorsnee tuincentrum nog steeds geen hoek met duurzaam geteelde planten bestaat?

    Soms denk ik gewoon dat het met het woord duurzaam zelf te maken heeft. Het klinkt zo duur! Daarom stel ik voor om het woord duurzaamheid te vervangen door ‘goedkoopzaamheid’.

    Eén voorbeeld. Ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen. Dat betekent een kostenbesparing, ik hoef ze niet in te kopen. En met een goede uitleg naar de klant – ik ben tenslotte de vakvrouw – levert het mij meer betaald werk. Ik kies ervoor om in tuinen de wortelonkruiden zonder bestrijdingsmiddelen te verwijderen. Dan moet ik er gedurende het eerstvolgende groeiseizoen vaker naar toe voor onderhoud, om te voorkomen dat eventuele restanten weer de regie overnemen. Werken zonder bestrijdingsmiddelen geeft geen risico’s voor mijn gezondheid, zorgt voor een gezondere bodem, schoon water en daarmee een schonere toekomst voor mijzelf en mijn kinderen.

    Vlinders, bijen, insecten, vogels en zoogdieren zullen zich door de afwezigheid van bestrijdingsmiddelen veel prettiger voelen in de tuin, omdat er voldoende voedsel voor ze is en een betere bodem, een voorwaarde voor voortplanting. Zo ontstaat een levende tuin, waar veel te ontdekken en te genieten valt. Ik gebruik duurzaam geteelde planten. Ze zijn meestal sterker. Dat betekent minder uitval en minder inboet, dus minder kosten en meer blije klanten.

    Regelmatig komt het voor dat mijn klanten vervolgens trots hun tuinbelevenissen met mij delen. Dat stemt mij vrolijk en is altijd goede reclame. Een foto van het eerste sneeuwklokje, een filmpje van een egel die blaadjes zijn nieuwe huis in sleept, een foto van een mooie vlinder, of het berichtje van een kind dat er ‘nu al drie dagen een kat zit voor zijn net aangelegde muizenhol.’ Allemaal winst en het kost niets!

    Zo kan ik nog meer voorbeelden bedenken. Ik geloof dat ieder bedrijf volop ‘goedkoopzame’ mogelijkheden heeft. Het is soms alleen nog even zoeken naar wat de eigenaar nu het meeste aanspreekt en wat het beste bij zijn bedrijf past. Wil je ‘vergoedkoopzamen’? Laten we dan samen eens brainstormen!

    Anneke Rodenburg
    Tuin en vlinder
    Duurzaamste hovenier 2018 in de categorie ‘zonder personeel’

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties