Gaat Dutch Flower Group helemaal digitaal?

    Gaat Dutch Flower Group helemaal digitaal? Dit is de vraag die mij de afgelopen weken gesteld wordt. Naar aanleiding van de berichtgeving over het initiatief van Dutch Flower Group om samen met FleuraMetz een digitaal platform voor onze kwekers en klanten te ontwikkelen.

    “Gaan jullie helemaal digitaal?” Als handelsbedrijven zijn wij al bijzonder digitaal ingericht. Veel van onze in- en verkoopprocessen vinden reeds plaats via online platformen en op maat gemaakte webshops voor onze klanten en hun klanten.

    We willen echter met elkaar een volgende fase in. Een fase waarbij onze supply chain nog efficiënter ingericht wordt. Die gedachte hebben niet alleen wij, maar ook andere ketenpartijen. Daarom het initiatief om – in eerste aanleg met onze belangrijkste kwekers – de informatievoorziening op een eenvoudiger en meer eenduidige manier te gaan organiseren.

    Het heeft mij overigens verrast hoeveel positieve reacties wij al hebben mogen ontvangen, met daarbij de interesse om aan te sluiten op dit initiatief. Zowel bij kwekers als handelspartijen. Wij staan hier volledig voor open. Klanten en markten op de meest kosteneffectieve wijze ontsluiten staat centraal. Waarbij onafhankelijkheid en bescherming van beschikbare data de basis is. We verwachten hier begin komend jaar meer over te kunnen berichten.

    In de vorige column gaf ik al aan dat de handel volop meebeweegt met de veranderende wereld. Dat doen niet alleen wij, maar ook diverse andere ketenpartners. Uiteraard op het gebied van digitalisering, waarbij ik wil benadrukken dat we zaken blijven doen op een menselijke en persoonlijke manier. Met een gezamenlijke focus op onze eindklanten; importerende groothandelaar of grootschalige retailer.

    En een consumentgerichte benadering waarbij we insights halen uit consumentenonderzoek, klantdata en daarbij uiteraard elkaar – handel én kwekers – versterken op het gebied van markt- en productkennis. Hieruit realiseren we de meest optimale invulling binnen het category management voor onze klanten. En het laat zich raden, dit alles komt meer en meer digitaal samen. Om de prachtige bloemen, boeketten en planten voor onze klanten op een zo eenvoudig mogelijke manier te laten bestellen, samen te stellen én te verkopen.

    Wij hebben een prachtige sector, met producten die emoties aanspreken en gezondheid brengen. “Gaan we helemaal digitaal?”: ik denk dat we meer digitaal gaan, maar het echte “werk” blijft toch gedaan door mensen. Een goed voorbeeld hiervan buiten onze sector vind ik Coolblue: zij bieden online gemak, maar binnen het aankoopproces hanteert men een menselijke en onderscheidende inslag. De klant bepaald daarbij in alles de mate van service en niveau van digitalisering.

    Een nog optimalere supply chain, selectie en sourcing van bloemen en planten naar consumentenbehoeften bij onze klanten, vaststellen van marketing content en uiteraard het dagelijkse klantcontact. De invulling van alle organisatorische functies zal nu en toekomstig wijzigen, dat zeker, maar het blijft mensenwerk. “Digitaal” is daarbij een middel. Maar de mens, het persoonlijke contact en samenwerking binnen de keten blijft daarbij in alles voor ons de basis. Nu en in de toekomst.

    Marco van Zijverden, CEO van Dutch Flower Group

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties