In de kern is kweker FN Van Kempen een verkooporganisatie

    Ad Kempen was gewend om zijn kwekerij in Mijdrecht vanuit zijn hoofd te runnen. Maar het bedrijf groeide en de organisatie werd complexer, terwijl Kempen juist een stapje terug wilde doen. Om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen stelde hij in 2016 een nieuwe directeur aan, die dit jaar mede-eigenaar is geworden. Ook kwam er managementsoftware om meer overzicht te krijgen.

    Vijf jaar geleden zat Ad Kempen (56) er helemaal doorheen. Hij had zijn bedrijf praktisch vanuit het niets opgebouwd en dertig jaar lang keihard gewerkt. Het doel was bereikt: een kwekerij opzetten met visueel aantrekkelijke vaste planten die meetelt op de Europese markt en die klaar is voor de volgende generatie. Kempen had zich altijd voorgenomen dat hij met 50 jaar wilde stoppen. De volgende generatie, bestaande uit drie dochters, toonde echter geen serieuze interesse in het bedrijf. Wat nu?

    Zelf had de teler niet veel gevoel voor het fijnmazig organiseren van een groot bedrijf. Tot vijf mensen aansturen ging goed, maar daarboven werd het lastig. „Ik ben geen leider. Als ondernemer zie ik vooral kansen. Ik ga van links naar rechts en kan mijn mening heel snel bijstellen. Voor een groot bedrijf is dat niet handig; dat heeft sturing en dosering nodig.”
    Dat was het moment dat hij aanklopte bij een adviesbureau. Bedrijfskundige Sander van der Vaart werd gedetacheerd om Kempen te ondersteunen in het management. Het klikte, en Kempen droeg de gehele leiding over aan Van der Vaart, die begin dit jaar mede-eigenaar is geworden. Aan hem de taak om alle wilde ideeën in te passen in de visie en de strategie van het bedrijf. Kempen blijft eigenaar van het onroerend goed. Ook wil hij blijven bijdragen aan de organisatie, bijvoorbeeld door het introduceren van nieuwe producten. „Ik ben pionier in het naar Europa halen en vermarkten van nieuwe vaste planten. Mijn hart ligt bij de teelt en planthunting.” Van der Vaart krijgt een steeds groter aandeel in het bedrijf.

    Proceed to read this article?

    Your benefits

    • Access to premium articles
    • Our weekly newsletter
    • Six times a year a digital magazine on myfloribusiness.com
    • On all mobile devices and on the web.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties