Inspectie SZW: naleving ‘eerlijk werken’ moet beter

    60% van de gecontroleerde tuinbouwbedrijven in 2018 door de Inspectiedienst SZW hield zich aan de wetten over ‘eerlijk werken’ zoals de Wet arbeid vreemdelingen, de Wet op minimumloon, de Arbeidstijdenwet en de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs. De inspectiedienst had zich in de glastuinbouw en open teelten als doel gesteld een nalevingspercentage van 70%.

    In 2018 lag de focus wat betreft eerlijk werken op de deelsector glastuinbouw en open teelten. In de glastuinbouw is de in 2017 gestarte samenwerking met sociale partners voortgezet om gezamenlijk verder te werken aan een eerlijke en vitale sector. Het overleg tussen tussen Inspectie SZW, vakbonden, Glastuinbouw Nederland en de vakbonden wordt onverminderd voortgezet. Alle partijen zien het belang van een constructieve samenwerking, waarbij gewerkt wordt aan een eerlijke en vitale glastuinbouw. Partijen zijn het erover eens dat de Midden- en Oost-Europese werknemers veelal slecht geïnformeerd zijn over hun arbeidsrechten. Er worden activiteiten voorbereid om deze groep werknemers beter te bereiken. Ook werkgevers hebben behoefte aan meer kennis over de voor tuinders soms complexe wet- en regelgeving. De Inspectie gaat in overleg met sociale partners en de relevante beleidsdirecties hier op een praktische wijze invulling aan geven. Dit geldt ook voor gezond en veilig werken.

    Controle uitzendbureaus

    Speerpunt van de Inspectiedienst SZW is controle van uitzendbureaus. De Inspectie constateert onder meer dat malafide uitzendbureaus huisvesting van buitenlandse werknemers tegen te hoge kosten, steeds meer zien als een extra verdienmodel.

    Om de pakkans te vergroten heeft de inspectiedienst gebiedsgerichte intensieve controles gedaan samen met een gerichte mediacampagne. In het Westland zijn bijvoorbeeld acht uitzendbureaus binnen twee dagen bezocht, waarbij meerdere overtredingen op de Wet Minimumloon zijn geconstateerd. Het gebruik van sociale media bij zo’n actie lijkt succesvol. De controles gingen gepaard met een LinkedIn-campagne die gericht was op alle medewerkers van uitzendbureaus en tuinderijen in het Westland. De campagne leidde tot een significant hogere intensiteit van doorklikken dan bij andere LinkedIn-campagnes.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties