Kalanchoëkwekerij De Veranda: ‘Na de fusie hoeven we minder ‘nee’ te verkopen’

    „De laatste jaren liepen we met onze 8 cm-potten achter de feiten aan”, vertelt Roy Groenewegen, bedrijfsleider van kalanchoëkwekerij De Veranda. „We moesten vaak orders van grotere klanten laten schieten omdat we de capaciteit niet hadden. Door de nieuwe locatie en de fusie met Solisplant kunnen we ook de grotere jongens beleveren. Er gaan nieuwe markten voor ons open.”

    De kas is half gevuld met roltafels, de andere helft is betonvloer. Zo was de situatie vorig jaar, toen kalanchoëkwekerij De Veranda de kas in Monster aankocht, en zo is het nog steeds. „We hebben overwogen om alles op roltafels te gaan doen”, zegt Roy Groenewegen, bedrijfsleider op de locatie in Monster, „maar dat konden we toen niet rond rekenen. Inmiddels ben ik blij dat we het zo hebben gelaten. De roltafels gebruiken we nu vooral voor de grote contractorders, en de betonvloeren voor de daghandel. Want op de vloer kun je overal makkelijk bij.”

    Op de nieuwe locatie van 1,6 ha worden alleen 8 cm-potten geteeld. De laatste jaren moest het bedrijf vaak ’nee’ verkopen aan grotere klanten omdat de capaciteit in deze potmaat ontbrak. „We huurden al jaren ruimte bij, want we kwamen altijd planten te kort voor Kerstmis, voorjaar en Moederdag. Sinds 2014 huurden we 4.000 m2 op deze tuin in Monster. Vorig jaar konden we de kas overnemen.” Met de nieuwe locatie kunnen ze ook de grote ’plantenbakkenmakers’ beleveren, zoals Groenewegen de producenten van arrangementen noemt. En dat begint te lopen; eind september heeft een grote klant een miljoen planten vastgelegd.

    Proceed to read this article?

    Your benefits

    • Access to premium articles
    • Our weekly newsletter
    • Six times a year a digital magazine on myfloribusiness.com
    • On all mobile devices and on the web.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties