Lange startbaan al op 1 januari passé voor Maastricht

    Maastricht Aachen Airport moet al vanaf 1 januari 2019 stoppen met het gebruik van de verlengde start- en landingsbaan van 2.750 m. De luchthaven wordt daarmee onaantrekkelijk voor zwaardere toestellen, zoals intercontinentale vrachtvliegtuigen die bloemen vervoeren.

    Lees meer over vervoer van bloemen per vliegtuig in Bloemisterij nummer 49.

    Oorspronkelijk zou het verbod op 1 april 2019 ingaan, maar minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) ziet geen mogelijkheden om vast te houden aan die invoeringsdatum, zo blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer. De start- en landingsbaan krijgt daarmee weer een lengte van 2.500 m.

    Foto: Shutterstock

    De provincie Limburg, eigenaar van de luchthaven, besloot vorige week de lopende vergunningaanvraag bij I&W voor de baanverlenging in te trekken, nadat aan het licht kwam dat deze was gebaseerd op foutieve data voor geluidsberekeningen. In afwachting van de goedkeuring van die vergunning gedoogde de minister het gebruik van de 250 m langere baan tot en met eind maart 2019. Vanwege het besluit van de provincie kan I&W de langere baan echter niet langer gedogen, schrijft Van Nieuwenhuizen.

    Emirates SkyCargo en Saudia Cargo maakten met hun ’full freighters’ gebruik van Maastricht Aachen Airport. Deze luchtvaartmaatschappijen, die ook bloemen vervoeren vanuit Afrika, dreigen het Limburgse vliegveld nu links te laten liggen.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties