Lucas Vos: Klanten leveren te weinig toegevoegde waarde

    „Ik heb geen behoefte aan het grote aantal klanten dat we hebben voor de toegevoegde waarde die ze nu leveren”, stelde algemeen directeur van Royal FloraHolland Lucas Vos gisteravond op de Freesiavakavond op Keukenhof. Vos wilde daarmee de handel op scherp zetten.

    Vos gaf aan dat Floraholland niet van plan is om de rol van de handel over te nemen. „Na het aankoopmoment gaan wij geen diensten meer leveren. Maar ik zeg er eerlijk bij: we hebben geen behoefte aan het grote aantal klanten voor de toegevoegde waarde die ze nu leveren. Veel toegevoegde waarde komt op de tuin te liggen. De toegevoegde waarde van de handel is logistiek en daar hebben ik en jullie geen 600 klanten voor nodig”, zei Vos ten overstaan van het freesiavak.

    Wat de veiling en tuinders volgens de directeur nodig hebben zijn klanten die de weg naar de consument weten te vinden, concepten ontwikkelen en nieuwe markten openen. „In de toekomst is het zeker dat er veredelaars, kwekers en consumenten zijn. Royal FloraHolland en de klanten zijn niet zeker. De rol van de klanten moet zijn om consumenten te begrijpen, te stimuleren te kopen en feedback geven aan kwekers wat de klanten willen.”

    Vos schetste verder twee belangrijke ontwikkelingen: globalisering en digitalisering. Digitalisering noemde hij het allerbelangrijkste. Het veilproces moet compleet digitaal zijn als FloraHolland een internationale marktplaats wil blijven, veel klanten wil hebben en wil ontzorgen.

    In globalisering schiet de Nederlandse sierteelt te kort, aldus Vos. „Telers zijn heel innovatief, werken keihard, zijn verliefd op het eigen product, maar zijn heel Nederlands. We zijn heel erg Nederlands met elkaar en gefocust op elkaar. De vraag in de wereld neemt toe en dat merken we niet in Nederland We hebben ook de VOC-mentaliteit nodig. We verliezen namelijk markaandeel, andere landen doen het beter.”

    FloraHolland is zelf sinds twee jaar in China bezig om daar markt te winnen voor bloemen uit Nederland. Volgens Vos gaat dat de goede kant op. „Twee jaar terug konden we geen tractie vinden van klanten. Nu bellen ze ons plat. Het begint te leven.” Vos merkt wel dat Ecuador het beter doet in China. „Ze waren er eerder en hebben de afzet in China beter georganiseerd. Dat mag niet gebeuren. Nederland is het bloemenland. Aan de globalisering moeten we beter werken.”

    Andere uitdagingen ziet Vos in het duurzaamheidsaspect, het aantrekken van talent in de sector en het beter organiseren van de logistiek. Wat duurzaamheid en logistiek betreft, wil FloraHolland de leiding nemen. Wat de logistiek aan gaat, zet de transactieverkleining door. Volgens Vos rijden vrachtwagens minder vol, zijn karren en fusten niet altijd goed gevuld. Logistieke kosten per steel zijn daardoor hoger. „Wij nemen hier de leiding in. De vervoerders kijken hier angstvallig naar, maar ander komen producten niet op een efficiënte wijze bij de consument.”

    Ten slotte ging Vos ook in op de consumentenpromotie. Een belangrijk doel van FloraHolland is om meer consumenten in Europa meer bloemen en planten te laten kopen. „We willen in de ‘hearts and minds’ van de consumenten komen. Dat is mij in drie jaar niet gelukt. Daar baal ik van als een stekker.” Vos is blij dat de handel meebetaald, maar noemde de 14 miljoen die nu jaarlijks beschikbaar is ene druppel op de gloeiende plaat. „Mijn persoonlijke frustratie is dat het niet lukt om consumenten meer uit te laten geven. We gaan ons daar binnenkort goed voor inzetten.”