Markt vergroten voor seizoensbloemen

    Henk van den Berg tikt volgend jaar de 65 aan. Hij weet nog niet van ophouden, maar buigt zich samen met het bestuur van Summerflowers wel over de vraag hoe de club de toekomst in moet. „Het continueringsverhaal heeft de volle aandacht. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat deze club afhankelijk is van een man van 65 jaar”.

    Stilzitten is nog niet aan Henk van den Berg besteed. Hij heeft het veel te druk met zijn advieswerk én met stichting Summerflowers. Vandaag staan er weer een paar honderd kilometer op de teller. Toch komt het moment van afbouwen dichterbij. „We zijn bezig om Summerflowers toekomstbestendig te maken”, opent hij het gesprek bij kwekerij Bosdijk.

    Denk je al aan afbouwen?

    „Ik ben nog geen uren aan het minderen, maar in mijn hoofd ben ik er al wel een beetje mee bezig. Ik word volgend jaar 65 jaar en het lijkt me goed dat ik langzaam ga beginnen met zaken over te dragen. Ik zit nu midden in het web en Summerflowers moet niet afhankelijk zijn van mij. We hebben iemand aangenomen die bij het proces betrokken wordt. We willen gezond de toekomst in. Het continueringsverhaal heeft de volle aandacht.”

    Gaat Summerflowers op dezelfde voet verder?

    „De markt verandert en daar moeten wij natuurlijk in mee. Ik ben Summerflowers eind 2010 gestart uit onvrede. Kleine producten sneeuwden onder en er kwam weinig informatie bij de handel terecht over seizoensbloemen. Ik vond het zo frustrerend, dat ik uiteindelijk zelf de handel ben gaan infomeren. Zo is Summerflowers ontstaan. We inventariseren wekelijks het aanbod van onze kwekers en koppelen dit door richting de handel. Telers hebben een eigen pagina op onze site waar kopers terecht kunnen. Het up-to-date houden van aanbodsinformatie zal in de verre toekomst geen kerntaak meer zijn, verwacht ik. De sector digitaliseert en telers plaatsen straks zelf hun aanbod in de systemen.”

    Proceed to read this article?

    Your benefits

    • Access to premium articles
    • Our weekly newsletter
    • Six times a year a digital magazine on myfloribusiness.com
    • On all mobile devices and on the web.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties