Nederland kan digitale slag in internationale sierteelt winnen

    Veel mensen die ik ontmoet zijn verbaasd als ik vertel over het economisch belang van de sierteeltsector. Om welke reden dan ook zijn we daar met elkaar te bescheiden over. De rest van de wereld kijkt vol bewondering naar onze prestaties. De belangstelling van buitenlandse cameraploegen om te komen filmen bij ons in Aalsmeer is groot. Als sector lopen we niet zo met de borst vooruit.

    Toch spreken de feiten eigenlijk voor zich. De sierteeltsector biedt werk aan 150.000 mensen. Dat is meer dan de telecomsector. We exporteren voor €6 miljard. Als we aardgas buiten beschouwing laten, exporteert alleen de machinebouw meer. We mogen best trots zijn op het feit dat het aandeel van Nederland in de wereldwijde snijbloemenexport nog altijd circa 40% bedraagt. Het is niet vanzelfsprekend dat we die positie tot in lengte van jaren kunnen zekerstellen. De groei van de vraag naar bloemen vindt vooral ver buiten Europa plaats. Als Nederlandse sierteeltsector willen we daar graag van meeprofiteren.

    We lopen niet met de borst vooruit
    De basis voor het succes van onze sector door de jaren heen was samenwerking. Laten we daar vooral op voortbouwen. Ieder vanuit zijn eigen kracht en eigen rol. Onze strategie voeren we uit onder de noemer De kracht van de marktplaats. We zijn ervan overtuigd dat wij de voorwaarden creëren die het mogelijk maken dat kwekers en kopers met succes hun bedrijven kunnen (uit)bouwen. Met nieuwe fulfilment logistiek maken we onze dienstverlening klaar voor de transactieverkleining die doorzet. En met het digitale platform Floriday kunnen kwekers hun volledige productie naar eigen inzicht toedelen aan de klok of andere verkoopkanalen, zowel nationaal als internationaal.

    Door samenwerking hebben we de unieke kans de positie van de Nederlandse sierteeltsector te versterken. Het is geen geheim dat we daarover met de belangrijke handelspartijen in gesprek zijn. We spreken met elkaar met hetzelfde belang voor ogen, het versterken van onze internationale concurrentiepositie. Samenwerking is en blijft de sleutel tot succes. Ik ben ervan overtuigd dat velen, nationaal en internationaal, vol bewondering kijken naar de digitale transitie die in onze sector onder de motorkap plaatsvindt. Nederland, als draaischijf van de wereldwijde sierteeltsector, kan hiermee internationaal de digitale slag winnen. Dat is dan een reden temeer om met elkaar trots te zijn op de sierteelt.

    Deze column van Steven van Schilfgaarde staat in het Vakblad voor de Bloemisterij nr. 42 van vrijdag 19 oktober 2018.

    guest
    1 Reactie
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Steef van Adrichem
    Steef van Adrichem
    5 jaren geleden

    Nederland moet de digitale slag winnen!!