Hortipoint Nederlandse supers laten online verkoop nog onderbenut

    Nederlandse supers laten online verkoop nog onderbenut

    0

    De online verkoop van bloemen en planten steeg de afgelopen maanden hard. Op lange termijn liggen er vooral groeikansen bij de supermarkten. Daar is het aanbod vaak beperkt en ontbreekt de verleiding.

    ABN AMRO, Chrysal en e-Flora hebben afgelopen maanden onderzoek gedaan naar het online koopgedrag van bloemen en planten. Bureau Q&A ondervroeg 5000 consumenten in Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. De voorspelling is dat de online markt de komende twee jaar met telkens 7% zal toenemen. Afgelopen maanden heeft de markt een flinke zet vooruit gekregen.

    Transactiedata van ABN AMRO laten zien dat in maart de online aankopen van bloemen met 160%, in april met 270% en in mei met 130% stegen. Deze groei komt met name voor rekening van de zogenaamde ‘pure players’, de partijen die gespecialiseerd zijn in de online bloemenverkoop. Ook bij e-Flora, onderdeel Dutch Flower Group, was het druk. In een paar weken tijd werden er tot zes keer zoveel transacties verwerkt. Deze groei vlakt volgens directeur Dave van Stijn af naar zo’n 35%. „In korte tijd groeide de online markt fors. Door de positieve ervaringen blijft een groep consumenten bloemen en planten online kopen.”

    Supermarktkanaal

    Uit onderzoek blijkt dat met name Engelsen vaak online een bloemetje of plant kopen. In vergelijking met Nederland doen Engelsen ook vaker hun boodschappen online. Tesco en Marks & Spencer hebben een belangrijk aandeel in de totale onlineverkoop in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland is het aanbod van bloemen via het onlinesupermarktkanaal nog beperkt. Daar liggen de komende jaren kansen, want ook in Nederland zullen consumenten in de toekomst vaker online hun boodschappen gaan doen.

    Klanten in de supermarkt worden verleid een bloemetje of plant in het winkelmandje te doen, maar op het internet ontbreekt deze impuls vaak nog. Door bloemen en planten een prominentere plek te geven in de webshop en de positionering te verbeteren, kan de consument verleid worden.

    Van Stijn geeft aan voldoende kansen te zien, ondanks dat bloemen en planten voor veel supermarkten nog een lastige productgroep zijn. Bloemen en planten worden nu vaak apart gedistribueerd. „Ik denk dat er vooral een échte groei doorgemaakt gaat worden als bij het orderpicken in het magazijn bloemen en planten tegelijkertijd met de andere levensmiddelen meegenomen kunnen worden.”

    Benieuwd naar de oplossingen? En wil je meer lezen over hoe de online markt zich ontwikkeld? Lees het hier, of in Vakblad voor de Bloemisterij nummer 27.

    Cindy van der Zwet
    Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

    Reageer op dit artikel

    avatar