Starbucks

    Trots poseert Ahby Tseng voor zijn verzameling koffiemokken, een vitrine die ruim hoger en breder is dan deze medewerker van de Taiwan Orchid Growers Association (TOGA). Secretaris-generaal is hij van deze non-profit organisatie die de ‘orchidee-industrie’ van Taiwan moet ondersteunen. Orchidee is belangrijk voor Taiwan: van de ruim 185 miljoen euro die het land jaarlijks aan bloemen exporteert, is zo’n 85% orchidee. En phalaenopsis is goed voor driekwart van de exportwaarde orchidee.

    Op de Taiwan International Orchid Show (TIOS), van 3 tot en met 12 maart, zien we dat duidelijk terug. Phalaenopsis overheerst het aanbod. Zo’n dertig telers tonen op dit evenement in een aparte hal hun waar op de manier zoals we dat van een Trade Fair gewend zijn. TIOS is namelijk niet alleen een show voor consumenten, met jaarlijks 240.000 bezoekers die de prachtige arrangementen en een breed sortiment van orchidee aanschouwen. Een soort Keukenhof, maar dan met orchidee.

    TIOS is er tevens om zaken te doen. „Van de 400 phalaenopsisbedrijven in Taiwan zijn er ongeveer 250 die alleen voor de lokale markt telen. De rest teelt ook voor de export. Maar er zijn slechts 30 exporterende bedrijven. Zij verhandelen ook orchideeën van hun collega’s die te klein zijn om zelf te exporteren, of daar geen zin hebben. Dat dertigtal heeft vaak ook een kwekerij in het buitenland, met name in de USA. Ze sturen er halfwas planten per schip naar toe”, legt Ahby Tseng uit.

    Tseng kent de industrie. Hij werkte tien jaar op de phalaenopsiskwekerij die zijn vader van 1988 tot 2006 had. In 1998 ging hij naar China: stek en bloemen verkopen voor Char Ming Agriculture, een van die exporterende Taiwanese phalaenopsisbedrijven. In 2008 kwam Ahby Tseng weer terug naar Taiwan en ging werken bij TOGA. Afzetmarkten ontwikkelen, telers van orchidee helpen met export, teelttechnische zaken en wet-/regelgeving. Dat is nu zijn werk. Het brengt hem in veel landen en steden. Als herinnering aan de reizen brengt hij koffiemokken mee als souvenir. De internationale keten Starbucks is daarbij hofleverancier. Mokken met daarop de naam van een land. Als het aan de Taiwanese orchideeëntelers ligt, breidt Ahby Tseng zijn vitrinekast zo snel mogelijk uit. Export mag groeien, al bewijzen de vele bezoekers aan TIOS dat het thuisland voorlopig ook een belangrijke afzetmarkt is.

    Deze blog is geschreven door redacteur Hans Neefjes van het Vakblad voor de Bloemisterij. Hij bezocht vorige week de Taiwan International Orchid Show (TIOS).

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties