Steeds minder mensen lopen op blote voeten in Brazilië

    Het is zeker geen gemakkelijk jaar, maar met Veiling Holambra slagen we er in zo’n 11% in omzet te groeien. Vooral de potplanten zijn verantwoordelijk voor dit resultaat. Uitschieters zijn de groene planten. Er zijn mogelijkheden om harder te groeien. Zo willen we de gezondheidsaspecten van groene planten in huis en kantoor aan de consument duidelijk gaan maken. Florpartners uit Honselersdijk helpt ons daarbij. Volgend jaar moet dit leiden tot campagnes op de winkelvloer.

    Kent u het verhaal van de schoenenfabrikant die graag naar een ver land wilde exporteren en hiervoor een marktonderzoek liet uitvoeren? De conclusie van het onderzoeksrapport was dat er helaas geen mogelijkheden waren voor export, want iedereen liep daar nog op blote voeten. Na enkele jaren nam de ondernemer een ander bureau in de hand. De resultaten van dit onderzoek waren zeer hoopgevend: er zijn enorme kansen voor uw exportplannen, want iedereen loopt daar nog op blote voeten!

    Dit verhaal lijkt een beetje op de situatie enkele jaren geleden voor bloemen in Brazilië. Bloemen werden vooral gebruikt voor decoratie. Eigen gebruik was niet gebruikelijk. Daar kwam bij dat de economische en politieke crises de markt voor decoratie deden verminderen. Onze conclusie was dat de situatie alleen verbeterd kon worden door het eigen gebruik van bloemen sterk te stimuleren!

    Het retailkanaal is hiervoor het uitgelezen kanaal. Steeds meer retailers besloten de afgelopen jaren de verkoop van planten professioneel aan te pakken en wij kozen er voor hiernaast de verkoop van bloemen sterk te stimuleren. Presentatiemeubels en verpakkingen werden ontworpen, het merk ’Poetische bloemen’ gelanceerd en regels opgesteld waaraan kwekers moeten voldoen.

    Belangrijke voorwaarde is een goede naoogstbehandeling. De consument moet minimaal een week van de bloemen kunnen genieten. Om enkele centen te winnen wordt helaas wel eens gekozen voor een eigen gemaakt middel. Maar stap voor stap worden deze punten aangepakt en de verkoopresultaten beter!

    Gisteren sprak ik een alstroemeria-kweker die al 50% van zijn productie afzet onder ’Poetische bloemen’. Over enkele jaren loopt er hier niemand meer op blote voeten!

    André van Kruijssen,

    Directeur Veiling Holambra

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties