’Uitgifte Deense karren is een drama’

    Bij Royal FloraHolland moeten kwekers en transporteurs in deze piekperiode regelmatig tot drie uur wachten op uitgifte van Deense karren. „Het is een drama”, zegt Barry Hydra van transporteur L.C. van Buytene.

    Hydra noemt de situatie rondom de uitgifte van Deense karren en platen in aanloop naar Moederdag veel nijpender dan voorgaande jaren. „Het is een drama. Er zijn gewoon onvoldoende Deense karren, en dat geldt ook voor stapelwagens. Ik haal nu zo veel mogelijk Deense karren direct bij mijn klanten op. De wachttijd op het depot van Royal FloraHolland in Naaldwijk is nu (dinsdag 13.00 uur, red.) tussen de twee en vier uur wordt mij daar gezegd. Daarop kan ik niet wachten.”

    Jeffrey Houtman van Houtman Logistiek noemt de situatie op de veiling al twee weken een ramp. „Het karrentekort is nog nooit zo groot geweest. Gisteren had ik in Bleiswijk nog wel geluk en heb ik een volle vracht karren kunnen laden, maar andere keren sta je voor een lege hal en is er geen kar te krijgen.”

    Houtman probeert het karrentekort naar eigen zeggen op een creatieve manier op te lossen. Hij probeert daarbij vooral om retourvrachten met Deense karren rechtstreeks op het bedrijf te laten lossen.

    Uitgifte schiet tekort

    Persvoorlichter Michel van Schie herkent de signalen dat de uitgifte van Deense karren en platen bij Royal FloraHolland momenteel tekort schiet. Vorige week bedroeg de wachttijd soms drie uur, op maandag 7 mei was dit volgens de veiling teruggebracht tot 45 minuten. Vandaag liep de wachttijd toch weer op. De veiling doet er volgens Van Schie alles aan om de knelpunten op te lossen, maar hij verwacht dat de problemen nog wel een aantal dagen kunnen aanhouden.

    Volgens hem zijn de wachttijden voor de kwekers soms problematisch, maar uiteindelijk krijgt wel iedere kweker de karren waarop deze volgens saldo recht heeft. Van Schie geeft aan dat het lastig is om de pool helemaal af te stemmen op de piekmomenten. De veiling heeft in de afgelopen periode kwekers opgeroepen om niet te ’hamsteren’. Toch kan de veiling dit volgens hem ook moeilijk voorkomen.

    Uitdaging

    Om een indruk te geven van de uitdaging waar de veiling voor staat noemt hij de volgende getallen. In opdracht van Royal FloraHolland werden in de laatste vier weken 644 ritten uitgevoerd om Deense karren en platen opnieuw op de juiste plek te krijgen. Het betreft hier 169.000 Deense karren en 571.000 platen die van vestiging wisselden.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties