Virusmaatregelen: niet veel klanten tegelijk en kassascherm

    De winkel openhouden zolang het kan en tegelijkertijd voldoen aan de richtlijnen van het RIVM. Dat is waar de meeste bloemisten naar streven. Zeker de bloemisten in Noord-Brabant waar het coronavirus zich het hevigst manifesteert, zijn zich van de hygiëneregels bewust.

    Omdat bloemenwinkel Bloemmarie in Eindhoven niet zo groot is, wordt klanten gevraagd om even buiten te wachten als er al drie mensen in de winkel zijn. „Ons winkeltje is smal en lang, je staat elkaar al snel in de weg”, legt medewerkster Dianne Swinkels uit.

    In de winkel is bij de bloemenhoek een lijn op de grond gezet om ervoor te zorgen dat mensen op 1,5 m afstand blijven en de bloemisten voldoende werkruimte houden. „Ook hebben we de inkoop wat beperkt. Normaal zetten we alles vol en plaatsen we ook buiten veel perkplantjes op de grond voor de etalage, nu hebben we wat meer open ruimte gecreëerd zodat mensen ook naar binnen kunnen kijken.”

    Miranda van den Reek van Miranda’s Bloemensalon in Heeswijk-Dinther plaatste, net als veel supermarkten, bij de kassa een kunststof scherm. Klanten hebben begrip voor de maatregelen, merkt ze. „Het biedt toch een beetje afscherming, zowel voor de klant als voor onze medewerkers.”

    Niet minder werk
    Beide bloemisten hebben niet minder werk en nemen veel bestellingen aan. Van vaste klanten die de bloemist een hart onder de riem wil steken. Van bedrijven die iets positiefs willen doen voor hun personeel. En mensen kopen bloemen voor zichzelf. Miranda van den Reek: „Mensen gaan nu in de tuin werken of willen iets voor binnen, want ze zitten toch maar thuis.”

    Ook bij het afleveren worden de hygiëneregels in acht genomen. Bloemmarie plaatst bestelde boeketten in een emmer voor de deur, waarna de bezorger afstand neemt en de klant het bloemwerk zelf uit de emmer kan nemen.

    Miranda’s Bloemensalon leverde rouwwerk voor een begrafenis van een coronaslachtoffer. De bloemstukken werden op de oprit afgeleverd. „Ja, dat is toch even anders. Het voelt heel raar, maar voor de nabestaanden is het het moeilijkst.”

     

    Foto’s: Miranda’s bloemensalon en Bloemmarie

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties