‘We moeten onszelf opnieuw uitvinden in Brazilië’

    Allereerst wil ik André van Kruijssen bedanken voor de uitnodiging om te schrijven over de bloemen- en plantenmarkt in Brazilië. Ik wens André veel succes in deze nieuwe levensfase!

    2020 blijft lang in ons geheugen. Het was in Brazilië een jaar van opnieuw uitvinden en veel leren. Aan het begin van de pandemie stond onze bloemenmarkt bijna een maand lang stil. Na drie lange weken waarin we veel bloemen en planten weggooiden, konden we de verkoop aan enkele supermarktketens langzaam hervatten. Die ketens waren op dat moment het enige verkoopkanaal dat open was.

    In Brazilië vindt Moederdag op de tweede zondag van mei plaats en ondanks de crisis die we doormaakten, was het een redelijke Moederdag. Wat velen zich niet konden voorstellen, is dat de markt na die dag weer opleefde als nooit tevoren. Door de lockdown waren veel mensen thuis en begonnen ze meer bloemen en vooral groene planten te kopen. Ze wilden zich goed voelen.

    Niets werkt beter dan bloemen om het huis gezelliger en mooier te maken. Toen plantten veel kwekers grotere volumes en door verschillende factoren werden de grondstoffen schaars. Potten, verpakkingen, trays en zelfs substraten ontbraken. Prijzen stegen, in sommige gevallen zelfs met meer dan 100%. Dit gebrek aan grondstoffen was in zekere zin een marktregulator. Als alle kwekers geplant zouden hebben wat ze op dat moment wilden, zou het aanbod veel hoger zijn dan de vraag aankon.

    Aan het einde van het jaar was er nog grote onzekerheid. De tweede golf kwam sterk op in Brazilië. Sinds november vorig jaar was de markt niet meer zo verhit en de prijzen daalden. De productiekosten bleven echter veel hoger dan aan het begin van het jaar en keren waarschijnlijk niet terug naar het niveau van voor de crisis.

    2021 wordt een jaar met grote uitdagingen voor iedereen. We hopen dat mensen veel geld aan bloemen en planten blijven uitgeven, zelfs na de pandemie. Maar we weten dat ze met de terugkeer van activiteiten en toerisme minder tijd in de huizen doorbrengen. We zullen onszelf opnieuw moeten uitvinden om bloemen een onderdeel van het leven van mensen te houden in dit ‘nieuwe normaal’. We blijven hopen dat dit alles snel voorbij gaat. We worden hier zeker sterker van.

    Jean Ferreira,

    Potplantenteler Holambra, Brazilië, zijn bedrijf is Flora Beijo.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties