Bloemenvervoer per vliegtuig duurder door vliegtaks

    Het vervoer van bloemen door de lucht wordt per 1 januari 2021 duurder als gevolg van de vliegbelasting die het kabinet op die datum wil invoeren. Vrachtvliegtuigen die minder geluid produceren en minder CO2 uitstoten, hoeven minder belasting per ton te betalen. Voordat de vliegtaks op luchtvracht wordt ingevoerd, komt er eerst onderzoek naar de impact ervan voor de vrachtsector, zo meldt staatssecretaris Menno Snel van Financiën.

    Het liefst wil het kabinet per 1 januari 2021 een Europese belasting op luchtvaart invoeren. Snel werkt nu alvast een voorstel voor een nationale vliegbelasting uit voor het geval een Europese vliegbelasting te lang op zich laat wachten. Afgelopen vrijdag stemde het kabinet in met een wetsvoorstel daarvoor dat voor advisering naar de Raad van State wordt gestuurd.

    Foto: Shutterstock

    De vliegtaks komt niet uit de lucht vallen. In het regeerakkoord staat dat het kabinet de belastingen gaat vergroenen en de luchtvaartsector wil verduurzamen. Het kabinet zet daarbij volop in op Europese afspraken over belastingen op luchtvaart. Daarnaast wordt gekeken naar de haalbaarheid van een Europese heffing op kerosine.

    Opbrengst €45 miljoen
    Uit eerdere antwoorden op vragen van de VVD-fractie in de Tweede Kamer over de vliegtaks blijkt dat de D66-staatssecretaris met de nieuwe belasting jaarlijks €200 miljoen wil ophalen, iets wat al in het regeerakkoord was afgesproken. Dat bedrag zal in 2021 door indexatie op €220 miljoen zijn uitgekomen, zo meldde Snel onlangs in het Financieele Dagblad. „De berekeningen gaan uit van ongeveer 25 miljoen passagiers in 2021, wat bij een tarief van €7 per ticket een opbrengst zou betekenen van €175 miljoen. De resterende €45 miljoen moet dan van de vrachtbelasting komen”, zo berekende de krant.

    Als de rekensom van het FD correct is, zou de luchtvrachtsector onevenredig zwaar aangeslagen worden bij de geplande vliegtaks, stelt Nieuwsblad Transport. Vrachtvluchten zijn volgens het vakblad goed voor 3,2% van het aantal vliegbewegingen op Schiphol, maar zouden straks 20,5% van de vliegtaks moeten betalen.

    Het wetsvoorstel van Snel gaat uit van een belasting voor passagiers en vracht. Transferpassagiers worden uitgezonderd. De tekst van het wetsvoorstel en het advies van de Raad van State verwacht Snel komend voorjaar naar de Tweede Kamer te sturen.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties